24 sep
Succesfulde SEO tekster i 2018-image

7 trick til succesfulde SEO tekster i 2018

Dette blogindlæg vil gennem syv simple tips give dig værktøjerne til at skrive succesfulde SEO tekster i 2018. Følger du disse regler, er du garanteret øget organisk trafik til din hjemmeside. Læs med her:

Succesfulde SEO tekster i 2018

1) Lær dit publikum at kende

Hvis du vil henvende dig til mennesker, må du først finde ud af hvem menneskerne du ønsker at henvende dig til er. Her arbejder vi i branchen med såkaldte personaer. En persona et fiktivt billed på en person der ligner din typske kunde. Denne persona skal afspejle alder, køn, interesser/hobbyer, familieforhold der er kendetegnende ved din kundes profil.
Jeg anbefaler at I bruger dette fremragende værktøj fra HubSpot. Det er både godt og gratis!

Grunden til det er vigtigt at lave en persona er; at det hjælper dig med at forstå hvem du henvender dig til. Hvilken type mennesker har vi med at gøre, hvilket sprog taler de, hvad er deres værdier, har de humor? Osv. Når du er klar over dette, kan du gennem sproget i dit content, tale direkte til din målgruppe. Dette er uhyre effektivt når man gerne vil sælge en vare. Du taler heller ikke på samme måde til din bedstemor som du gør til dine kammerater, vel?
Er du i tvivl om hvordan din kundekreds' omgangstone er? Lav først en brainstorm over termer og udtryk du mener hæfter sig særligt til din kundeprofil.
Find herefter et forum hvor dit publikum interagerer med hinanden, og undersøg hvordan der i praksis bliver kommunikeret. Et forum kan være: En Facebook gruppe lignede.

Nu da du taler dit kunders sprog er du klar til at gå videre!

2) Brug fængende overskrifter

Studier viser at fængende overskrifter øger omsætninger med 100%

Det var bare noget jeg fandt på, men fik jeg ikke din opmærksomhed?
Overskrifter er krydderiet på dine tekster, og skal sikre at de bliver læst. Gode overskrifter sikrer at dit indhold bliver: klikket på, læst, delt og til sidst resulterer i salg.
Hvad er opskriften på gode overskrifter så? En ret omfattende undersøgelse fra amerikanske Buzzsumo viser følgende:

  • Brug et tal i din overskrift (når det giver mening). Overskrifter med tal bliver klikket oftere på. De bedste tal at brug er: 7, 10, 5 og 15
  • Overskrifter med tolv til atten ord præsterer bedst
  • Brug catchphrases i dine overskrifter: ”fremtiden for.”, ”X trin til..” ”alt hvad du bør vide om..”, ”X grunde til..”

    Se hele undersøgelsen: her
    overskrifter

3) Indledningen er alting

Folk på internettet er evigt utålmodige! Og med god grund.. Internettet er fyldt med bras som vi helt automatisk og lynhurtigt sorterer fra. Omkring 80% vil læse din overskrift, men kun 20% vil læse resten af dit content. Dette betyder at efter din overskrift har gjort sit arbejde, så er det tid til en fantastisk indledning. Din indledning forsikrer læserne om at din tekst ikke er dem uvedkommende, og at den rent faktisk bidrager med relevant værdi. Lad her vær med at love mere end hvad teksten kan holde. Hvis du lover læser 7 effektive SEOtips i din overskrift, så skal du give læserne 7 effektive SEOtips!
En god indledning bør være fængende men ikke anmassende, bør være informativ uden at afsløre for meget. Det er en balancegang.

4) Opdel dit indhold i mindre afsnit

Når du arbejder med tekster over en vis længde, er det yderst relevant at opdele dem i afsnit. Dette gør dine tekster mere "spiselige" for læseren. Samtidig kan du med appelerende headings og subheadings fastholde opmærksomheden hos din læsere.

Her er det også vigtigt at du vælger fængende underoverskifter løbende. Overskriften til dette afsnit kunne have været ”fang læseren løbende” eller noget lignende, men jeg valgte den konservative ”Opdel dit indhold i mindre afsnit”. Hvilket en synes du bedst om?

En anden god idé er at inddele afsnittede efter numre, som jeg har gjort. Dette betyder at man som læser, har et overblik over hvor langt man har læst, og hvor langt der er igen. Ligeledes kan man springe et nummer frem, hvis man fx allerede ved at om punkt 4.

5) Billeder & video

Billeder, video og andre grafiske elementer er så vigtigt i dag. Det er krydderiet til din tekst der gør at står frem og bliver husket, bliver mere indbydende og mere spiselig (for at blive i samme terminologi). Det er blevet en standart i dag, og derfor forventer dine læsere også at blive forkælet med visuelt materiale.

Hvad skal du så vælge? Du skal selvfølgelig vælge billedmateriale der passer ind i konteksten, og til din målgruppe! Vælg materiale der passer på de enkelte afsnit, vælg materiale når det underbygger en pointe og vælg gerne materiale med humor (din målgruppes humor!). Du kan vælge at filme dig selv i videosammenhæng, men det kan også tit være udmærket at linke til relevante videoklip fra fx YouTube, hvis dette understøtter dine pointer. Det bedste er dog at gøre det personligt, og bruge dit eget materiale hvis du har noget. Ærlighed og personlig tiltag betaler sig i denne sammenhæng tro mig.

Alt med måde. Det gælder som alt andet her i livet, om at finde ’den gyldne middelvej’. Brug derfor visuelt materiale med som et krydderi til dine tekster, men lad være med at bruge som meget at det bliver uspiseligt. Husk at - time on site = god SEO.

SEO

6) Design din tekst 

Vidste du at dit valg af skrifttype er af afgørende betydning for hvordan din tekst bliver opfattet? Det vidste du nok egentlig godt, men det er enormt vigtigt hvilket udtryk din tekst har. Ville du besøge en tandlæge der brugte fontypen Comic Sans i sit logo? Jeg ville ikke.. Vælg derfor en font (du gættede det) der passer til netop din målgruppe. Find ud af hvad du gerne vil udtrykke, og prøv at spor dig ind på hvordan de forskellige fonts matcher det. Her kan det være en god idé at kigge ud over de standart fonts, der er tilgængelige i dit skriveprogram. Du kan finde flere her – det er ganske gratis, og nemt at tilføje dem.

Design handler også om opsætning, farver og komposition. Her er det vigtigt at du ikke går bananas, og laver et for voldsomt udtryk. Husk på du prøver at få en pointe igennem, ikke at komme ind på kunstakademiet. Hold dig derfor inden for en begrænset farveskala, brug samme font over hele teksten, lave en strømlinet komposition og hold dig til den!

Hvis du vil læse mere om psykologien bag fonttyper har Berlingske Tidende skrevet en udmærket artikel om emnet. Læs den her
comic sans

7) Lav en grundig søgeordsanalyse

Du har en god idé, du ved hvem din målgruppe er, du skal nu i gang med at skrive. Inden du gør det er det dog en god idé at lave en søgeordsanalyse. Med en søgeordsanalyse kan du få indsigt i volumen og konkurrencen på bestemte søgeord. Dette er væsentligt, da målet er at blive fundet i organiske søgninger. Det kan betale sig at gøre et forarbejde, da du på denne både kan gennemskue hvilke søgeord der vil være mest hensigtsmæssige at bruge igennem din tekst.
Jeg bruger Keyword planner i Google Ads som fungerer upåklageligt. Alternativt bruger jeg dette værktøj fra SEO-guru Niel Patel.

ubersuggest

Ligeledes bruger jeg Google Trends. Trends kommer og går, men rammer du en trend på toppen, kan du tiltrække enorme mængder trafik. Et godt eksempel er materiale om cryptovaluta og blockchain i sidste kvartal af 2017. Kan du skrive noget fodboldrelateret under et VM slutrunde kan det også være en god idé. Det samme gør sig gældende med politik omkring et folketingsvalg osv. osv.
Teksten skal selvfølgelig være vedrørende for dine læsere, lad vær’ med bare at skrive for at skrive.

Lad for guds skyld vær med at overdynge dit tekst med søgeord bare fordi du kan. Googles crawl bot gennemskuer det lynhurtigt, og det gør dine læsere egentlig også. Tænk i værdi, og brug søgeordene der hvor det giver mening.
Content is king - men kun hvis du følger reglerne.

Tak for du læste med!

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.