10 aug
SEO-tjekliste-image

SEO-tjekliste

SEO-tjekliste til ny hjemmeside

Du har besluttet at det er på tide at opdatere din hjemmeside. Hjemmesiden der før var cool, er nu kitch og kedelig. Det er derfor på tide med et gevaldigt ansigtsløft.

I forbindelse med oprettelse af ny hjemmeside er det vigtigt at du planlægger processen grundigt. ”Hvorfor det?” Spørger du. Jo, hvis du ønsker at din lækre nye hjemmeside skal kunne findes på Google, er det vigtigt at du har en SEO-plan! I dette blogindlæg guider jeg dig gennem rejsen fra gammel - til ny hjemmeside. Jeg har her lavet en tjekliste med de vigtigste ting, du skal være opmærksom på, for at komme godt fra start med din nye hjemmeside.

Identificer dine keywords og organiser dem

Søgeordsanalyse er et stykke arbejde der bare skal gøres. I processen vil du opleve at du automatisk får konkretiseret hvilke søgeord, der er de væsentligste for din webejendom. Du får skilt skidt fra kanal, og får skabt en tydelig ramme for din nye hjemmeside.

For at lave søgeordsanalyse er der forskellige værktøjer tilgængelige. Mine personlige favoritter er: SEMRush, Google Keyword Planner, Ubersuggest og SERPs. Alle disse programmer kan vise dig volumen samt konkurrencen for de enkelte søgeord. Herefter kan du gennemgå hvilke søgeord der er mest relevante for din hjemmeside. 

 

Efter søgeordsanalysen skal du inkorporere søgeordene i contentet på din hjemmeside.  Optimalt ønsker du ranke på ét enkelt keyword pr. side. Skab her et overblik hvilke keywords du ønsker at ranke på, på hver enkelt side. Jeg vil anbefale at du anvender et excelark, da dette er en nem og simpel måde at organisere keywords på. Med en organisering af keywords kan du løbende følge med i hvordan dine søgeord præsterer. Med denne data tilgængelig kan du løbende vurdere hvad der virker, og hvad der ikke gør. I denne forbindelse er det vigtigt at IKKE laver alle de typiske SEO-fejl. Læs om dem her

Analyser din hjemmeside

Tag et kig på din eksisterende hjemmeside. Beslut herefter hvilket content der skal med på den nye hjemmeside, hvilket content der skal skrives om - og hvilket content der skal slettes.

Måden at gøre det på er; at analysere hvilke af dine sider der har præsteret bedst i organiske søgninger, igennem hjemmesiden levetid. Her er det oplagt at kigge i din Google Analytics for at få dataen. Hvis du er ny til Google Analytics kan du læse med her. Sæt her en grænse for hvor mange besøgende en given side skal have haft i perioden (100, 1000, 10,000). Behold alle sider over grænsen, noter alle sider under grænsen. Siden under grænsen bør der arbejdes med inden de kan benyttes på den nye hjemmeside.  

Redirect redirect redirect

Nu da du har et overblik over hvilket content der skal blive, hvad der skal redirectes til, og hvad der skal fjernes, er det vigtigt at du laver en redirect strategi. At have en redirect strategi for de URL’er der bliver ændret eller fjernet er af yderst vigtighed. Hvis din nye hjemmeside er fyldt med 404 fejlsider vil det være knusende for din SEO.

Måden du gør det på, er at crawle alle dit eksisterende websites sider. Herefter beslutter du dig for hvor du ønsker at redirecte siderne til. Dette er slidsomt arbejde, men det skal gøres! Sørg for at katagoriser dine sider i et exceldokument. Lav en kolonne til “gamle sider” og en til ”nye sider”. Simpelthen, slidsomt men nødvendigt.

Sitetitler og meta description

Når du har besluttet hvilke sider der skal blive, og du har opsat dine redirects, kan du begynde med at opsætte dit content. Her er det mest relevant du at begynder med: sidetitler og meta descriptons.

Kig her i dit exceldokument med søgeordene. Kig på dataen fra Google Analytics. Vælg nu hvilke keywords der skal indgå i sidetitler og meta descriptions. Som hovedregel anbefaler vi at begynde sidetitlen med det valgte keyword - Fx: ’Webbureau | Revolvo’ og ikke ’Revolvo | Webbureau’.

Meta descriptions er ligeledes vigtige. Skønt de ikke påvirker din SEO direkte, spiller de en vigtig rolle i forhold til click-through-rate. Se meta descriptions som et ”gratis” annoncefelt der skal overbevise de søgende om at dit link er bedst at klikke på. Sørg for at lave en stram, stræk og rammede tekst med en tydelig CTA (call to action).     

On- page SEO

Løb alle sider igennem inden launch, og gennemtjek at følgende elementer er på plads:

  • Headers: Brug dine udvalgte keywords for de enkelte sider i dine H1’ere og H2’ere
  • Image ALT Text – ALT teksten bør beskrive billedet, være relevant og inkludere keywords hvis det passer. Lad være med at keyword stacke her, Google har luret den.
  • Open Graph Tags –Disse er vigtige for deling over sociale medier hvilket vil styrke din digitale tilstedeværelse.

Robots.txt

Sørg for at have styr på dine noindex/nofollow/disallow tags for at sikre dig at søgemaskiner ikke indekserer content du ønsker skjult.

Lav et XML Sitemap:

Før din nye hjemmeside går i luften, er det vigtigt at du genskaber dit XML sitemap. Dette placerer du i din robots.txt fil. Dette vil sikre at søgemaskinerne kan finde ud af hvilket content og hvilke siden de skal indeksere først, og derefter lave et hierarki. Se hvordan du laver et Sitemap her

Sikkerhed, brugervenlighed, hastighed

For nyligt har Google meldt ud af hjemmeside uden et SSL-certifikat vil blive betragtet som usikre. Sørg derfor for at din hjemmeside er https og ikke http.

Sørg for din hjemmeside er repsonsivt designet. Dette sådan at bruger for desktop, tablet og mobil vil opleve din hjemme ens. Det er af yderste vigtighed i dag. Læs evt. mere om responsivt design her

Vigtigheden af hastigheden på din hjemmeside kan ikke undervurderes. Brugerne smutter hvis de skal vente, og de kommer ikke igen. Sørg derfor for at din side performer som den skal; læs eventuelt her hvilke parameter der er afgørende for en hurtig hjemmeside.    

Duplicate content er no go

Duplicate content er som navnet antyder ens content, der optræder flere steder på siden. Dette ønsker du ikke. Du kan identificere duplicate content vha. Google Search Console. Alternativt kan du benytte værktøjet Siteliner som er min personlige favorit.  

Opsætning af Google Search Console & Google Analytics

Vær sikker på at du har opsat både Search Console & Analytics på din nye hjemmeside. Disse værktøjer disse dig uvurderlig indsigt i din hjemmesides performance, samt mulighed for at måle ROI, konverteringer, sidebesøg etc. Læg mærke især mærke til dataen i Google Analytics efter launch af dine nye hjemmeside. Er der nogle tal der stikker i øjnene på dig? Uden Analytics arbejder du i blinde og det ønsker du ikke! Search Console vil hjælpe dig med at se hvilke keywords der er værdifulde for din hjemmeside. Ydermere får du et indblik i sidens “helbredstilstand”, værktøjet vil ligeledes løbende gøre dig opmærksom på eventuelle problemer på din hjemmeside.

SEO-Tjekliste

Her får du som lovet en SEO-tjekliste. Listen inkluderer alle ovenstående emner, alle samlet på én liste!

  1. Søgeordsanalyse: Søg en søgeordsliste for din hjemmeside
  2. Content- analyse: Beslut dig for hvad der skal blive og hvad der skal væk.
  3. Redirects: Opsæt en exceldokument der holder styr på dine redirects
  4. Sidetitler & meta descriptions: Lav skarpe sidetitler & meta discriptions
  5. On page optimering: Sørg for din on page SEO er på plads
  6. txt: Vær sikker på at du blokerer sider du ikke ønsker vist.
  7. XML sitemap: Opret et sitemap i din Google Search Console
  8. Brugeroplevelse: Sørg for at din side er hurtig, sikker og responsiv
  9. Duplicate content: Undgå dette på din hjemmeside. Brug Siteliner.com
  10. Google Search Console & Analytics: Brug de to vidunderlige værktøker

 

Du er nu klar til den store flytning! Efter at have investeret tid og penge i en ny webejendom, ønsker du at overgangen foregår gnidningsfrit. Følger du denne guide er du sikret mod uforudsete problemer i processen. Ryd op på dit skrivebord, ta’ en dyb indånding og kom i gang.



Tak fordi du læste med!

Ønsker du hjælp til opsætning af dit nye website er du velkommen til at kontakte os her

   

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.