24 maj
Quality Score i AdWords - Hvad er det?-image

Quality Score i Google Ads - Hvad er det?

Annoncering gennem Google Ads er en investering, og alle investeringer skal kunne betale sig. Er du klar over om dine Ads-kroner bliver udnyttet optimalt? Det faktiske billede er at mange ligger med for høj CPC (cost pr. click) samt begrænset eksponering, grundet en rodet kontostruktur samt manglende fokus på quality score.

I dette blogindlæg gennemgår jeg hvad quality score er, samt giver konkrete handlemuligheder i forhold til forbedring af din Google Ads kontos quality score

 

Hvad er Quality Score?

Kort fortalt så er quality score i Google Ads er et samspil mellem:

  • Søgeord
  • Annoncer
  • Relevans for landing pages

Dette betyder at de søgeord du benytter i dine annoncegrupper, bør indgå i dine annoncetekster og på de landing pages der bliver linket til. En lav quality score kan resultere i tabt eksponering, lavere rangering samt højere CPC for dine søgeord.    

Quality score bliver bedømt ud fra følgende parametre:


Din Click Through Rate

Click Thorugh Rate (CTR) dækker over procentdelen af brugere der vælger din annonce over andre eksponerede annonce i samme søgning.

Dette er væsentligt at være opmærksom på, da dette giver Google en idé om hvordan de søgende opfatter dine annoncer, målt op mod dine konkurrenter. Målet med en Google Ads-annonce er netop blive valg frem over andre annoncer af samme type.

Sørg derfor for at dine annoncetekster er vedrørende for dine kunder, er skrevet i et sprog din målgruppe kan relatere til, samt indeholder en CTA (Call To Action). Du har ikke meget plads at arbejde med så brug den effektivt. Skriv optimalt tre versioner af alle dine annoncer, kør dem i en periode på tre uger - og vælg derefter den mest effektive annonce.

 

OBS:

Undersideudvidelser eller ”sitelink extensions” kan generelt være et godt værktøj til at øge din CTR. Undersidelinks er, som navnet antyder, links der leder til andre steder på din side. Generelt kan man sige om undersidelinks at de påvirker CTR’en i positiv retning, da de giver modtageren større mulighed for at finde det de leder efter. Undersidelinks koster ikke ekstra, og langt de fleste annoncører benytter sig af dem netop pga. ovenstående argument – derfor bør du også bruge dem!

Ad relavance

Når du skriver en annoncetekst, er det vigtigt er der er sammenhæng mellem søgeordene i dine annoncegrupper og teksten i din annonce. Dine annoncegrupper skal optimalt være organiseret efter tema, og generelt være så specifikke som overhovedet muligt. For at opnå en høj quality score, er det vigtigt at du benytter dine søgeord fra annnoncegrupperne direkte i annoncerne der er knyttet til grupperne. Struktur og organisering i Google Ads-kontoen er nøglen til succes! Det kan virke fristende at lave en meget hurtig opsætning. En opsætning hvor alle de unikke søgeord du gerne vil ranke på, indgår i få kampagner, med få annoncegrupper, som indeholder en stor bunke forskelligartede søgeord. Dette er absolut ikke anbefalelsesværdigt! Tag dig tiden til at lave en fornuftig struktur i din opsætning, det betaler sig. Ikke alene vil du opleve at få en højere quality score, men det bliver også lettere for dig at navigere i din konto.

Din Landing Page

Hvor sender dine annoncer modtagerne hen? Her er det vigtigt at pagten indgået mellem annoncen og modtageren bliver overholdt. Hvis din annonce giver udtryk for at du sælger gummistøvler, så skal modtageren ende på en landing page der indeholder gummistøvler. Her er det vigtigt at siden indeholder content omhandlende emnet, og meget gerne både tekst og billedmateriale (og eller video). Brug derfor søgeordene der indgår i din annonce på din landing page. Hvis din landing page er irrelevant i forhold til din annonce, vil dette påvirke din quality score negativt.

 

Quality score vs høj pris

Google AdWords er et auktionssystem. Anderledes fra et traditionelt auktionssystem er det, at auktionen ikke altid bliver vundet af højeste byder. I Google Ads er vinderen den annoncør med den højeste Ad rank.

Hvad er Ad rank?

Kort fortalt er din Ad rank: din quality score på det specifikke søgeord ganget med din max CPC.

 

Dette betyder at priser på dine klik anhænger af din Ad rank. Flere klik for færre  penge vil betyde at du får mere ud af dit Google Ads-budget.

 

 

Som det fremgår af ovenstående skema, er det IKKE den annoncør der er villig til at betale mest, der vinder den givne auktion. Det er faktisk utrolig sjældent at en annonce med meget lav Ad rank overhovedet bliver vist. Dette kommer dog an på konkurrencen inden for det felt du annoncerer i. Det kan ske i nicheområder, at du har størstedelen af annoncepladsen for dig selv. Dette er dog undtagelsen frem for regler. Her vil stadig være vigtigt at stræbe efter en høj quality score, da dette vil sikre flere klik for færre penge.

En høj quality score vil ikke alene sikre til flere klik for pengene, men også mere relevant trafik. På en velstruktureret, gennemarbejdet Google Ads-konto, optimeret mod høj quality score, vil du automatisk ramme mere præcist med dine annoncer, og derfor tiltrække de rigtige besøgende. Det gælder om at arbejde holistisk med AdWords-kontoen, og lægge de arbejdstimer der skal til. Det kommer til at betale sig, det lover jeg.

Hvordan er min quality score?

Hvis du vil have din quality score at se skal du arbejde lidt for det. Din quality score rapport er ikke en umiddelbart synlig. Sådan finder du rapporten:

  1. Klik på rediger kolonner

 

 

  1. Vælg kolonnen ”Kvalitetsresultat”

Klik af i det afmærkede felt, og quality scoren for dine søgeord vil nu være synlig i din oversigt. Hvis det er første gang du aktiverer denne rapport, kan det være noget overvældende. Men i stedet for at blive skræmt over din quality score (eller mangel på samme), så vær hellere glad for du nu har en konkret mulighed for mærkbart at forbedre din konto.

Her er kun et sted at starte, og det er fra en ende af. Start med at tage alle søgeord med en quality score under 6, og noter dem (brug excel eller lignende). Tage herefter søgeordene fra en ende af. Sørg for at de enkelte indgår i den tiltænkte annonce, og optimalt også på landing pagen for annoncens destination.
Har du organiseret dine søgeord i en stor bunke, er det nu skal du begynde at inddele og oprette nye annoncegrupper. I disse annoncegrupper opretter du nye annoncer, er der optimalt opsat på hvert enkelt søgeord.  

Virker det hele for uoverskueligt, eller har du ikke tiden til at gennemgå din Google Ads-konto? Kontakt gerne os for et uforpligtende tilbud på AdWordsoptimering.

Tak fordi du læste med!

 

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.