26 jul
Popups en god idé?-image

Pop-ups

Pop-ups en god idé?

Popups er efterhånden et almindeligt syn på mange hjemmesider i dag. De kan virke uhyggelig irriterende, når de popper frem og afbryder dig midt i en handling. Samtidig må man sande, at popups, er en utrolig effektiv teknik til at konvertere besøgende til leads – og i sidste ende fremtidige konverteringer. Vores egne erfaringer siger, at man kan opnå en konverteringsrate på  helt op til 10% med en god popup.

 

Som med alt andet her i livet handler det om balance. Selvom popups virker, hvad er omkostningerne så ved at anvende dem her i 2018? Er en øget konverteringsrate er positivt, men en popup vil unægtelig være et irritationsmoment for flere af dine besøgende -og er det så det værd?

I dette blogindlæg belyser vi hvordan du gør brug af popups uden at skræmme dine besøgende væk eller skade dit brand.

 

Hvad gør en god Popup?

Alle og enhver kan lave en popup, men få kan lave en virkelig god popup. Hemmeligheden ligger i hele designet bag popuppen. Med i designet er selve det visuelle udtryk, men også hele den interaktionelle del af popuppen har afgørende betydning.

Der er mange muligheder når du skal kreere din popup. Der findes plugins i de fleste CMS’er, og der er ydermere mulighed for at bygge den helt fra bunden i html.

Det må dog klart anbefales at benytte en dedikeret tjeneste specialiseret til netop at lave lækre popups. Vil du være sikker på at din popup arter sig korrekt, og får det korrekte udtryk, er du afhængig af nogle temmelig avancerede indstillinger, som vi stort set kun findes hos de dedikerede tjenester. Disse vil ydermere være meget krævende at bygge fra bunden, så benyt dig af en af de glimrende muligheder derude!

Personligt har jeg virkelig gode erfaringer med Sleeknote, men der finder mange andre udmærkede muligheder derude. Sleeknote er ikke en gratis tjeneste, og koster fra 50 € om måneden, men til gengæld virker det upåklageligt, og har en meget velfungerende dansk kundesupport. Du får med Sleeknote central styring af alle dine popups, en let tilgængelig design- editor samt et meget brugervenligt interface. Ydermere er integration Sleeknote og Mailchimp imellem nemt at opsætte og det virker som en drøm. Når først dine leads vælter ind, er dette klart investeringen værd.

Efter at have bygget din popup i editoren implementeres den på dit website vha. et lille stykke kode, der indsættes det korrekte sted. Der er en meget udførlig guide til dette, hvilket gør at selv utrænede webmaster vil kunne håndtere sagen.

 

Designguide

Men hvordan designer du en popup der gavner både dig og dine besøgende på siden? For at opnå det skal du sørge for at din overholder tre hovedregler:

 

  1. Sørg for at din popup er relevant!

 

  1. Din popup må ikke afbryde brugeren!

 

  1. Popuppen skal være let at lukke ned!

 

En relevant popup

Besøgende på din side har vidt forskellige grunde til at være havnet der. Det kan derfor være en udfordring at lave en popup der er relevant for alle dine besøgende. Dele af din hjemmeside kan være meget relevant for nogle besøgende, og fuldstændig uvedkommende for andre. Du er derfor nødt til at målrette den. Heldigvis har du en række værktøjer til rådighed!

En mulighed for at opnå relevans er fx ved at lave URL-specifikke popups. Dette er en popup der kun bliver vist hvis den bestemte URL indeholder et eller flere ord. På denne måde kan du sikre at dine popups bliver vist til rette vedkommende.

En anden ting du kan gøre, er ikke at popup- spamme besøgende, der allerede har været eksponeret for din popup. Har besøgende én gang valgt at klikke din popup væk, eller måske allerede har foretaget en tilmelding til nyhedsbrev, så skal de ikke eksponeres for den samme popup igen!
Dette er ligeledes en indstilling du kan lave i popup editoren.

 

Undgå afbrydelser

En popup er en distraktion, der er ingen vej uden om det. Men dit job er at gøre distraktionen så subtil som overhovedet muligt. Din popup behøver ikke være en massiv kasse der fyldes 90% af skræmen.

Design i stedet:

En popup i en fornuftig størrelse, der er placeret i en af skærmens hjørner (eller i bunden af siden). Dette gør det muligt for brugeren at fortsætte sin færden på siden efter du har gjort opmærksom på din popup. Du kan ligeledes designe din popup sådan at den kan foldes ud ved et klik, hvis brugeren ønsker det.

Du kan vælge kun at vise din popup ved ”exit-intent”. Dette betyder at din popup kun bliver vist til brugere der tilsyneladende er på vej væk fra din hjemmeside. Programmet registerer dette ved tracking af musens færden, fx mod adresselinjen. Din popup her er en oplagt mulighed for at dine den besøgende et sidste godt tilbud på vejen ud!

Tag et nej for et nej

Nej betyder nej! Dette gældes også med popups. Vi har tidligere været inde på det, men et nej bør tages alvorligt, og ønsker dine besøgende ikke at se din popup skal du respektere det.
Dette kan ligeledes ordnes gennem indstillinger. Du kan således indstille din popup til ikke at blive vist til samme bruger i minimum 30 dage efter personen har frasagt sin interessen.

Sørg også for at ”luk knappen” på din popup har en fornuftig størrelsen, og er placeret hensigtsmæssigt. Og sørg ligeledes for at popuppen automatisk lukkes ved klik andre steder på skærmen uden for popuppens vindue.

Konklusion

Sørger du for at overholde ovenstående regler, vil det være muligt for dig at benytte popups uden at drive dine besøgende til vanvid. Det kræver et solidt stykke arbejde at designe en rigtig god popup, og du er ligeledes nødt til at lave nogle versioner og teste dem mod hinanden. Du følge dine besøgendes adfærd gennem din popup-tjeneste eller alternativt gennem Google Analytics. Popups er bare et værktøj der er for godt til at blive gemt væk i skuffen, men brug det varsomt da det også kan forvolde store skade i de forkerte hænder.

Tak fordi du læste med!

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.