21 aug
Marketing er mange ting-image

Marketing er mange ting

Search, display, Google Ads, Facebook Ads, Bing Ads, SEO, SEM, e-mail marketing, content marketing, inbound marketing. Mulighederne er mange når det gælder digital markedsføring i dag. Det kan derfor være en udfordring at finde og  gennemskue, hvilket eller hvilke af ovenstående værktøjer der har potentialet til at skabe værdi for din virksomhed. I mit arbejde som marketingmanager oplever jeg ofte, at de virksomheder jeg er i kontakt med, vælger udelukkende at fokusere på én marketingkanal. Der kan dog være betydelige fordele ved simultant at sprede sin marketinginvestering over flere kanaler.

I dette blogindlæg vil jeg gennemgå fordelene ved en holistisk marketingtilgang: læs med!

Lav en strategi 

Du har hørt det før, og det er der en grund til. Vigtigheden af en solid marketingstrategi er bare ikke til at komme udenom. Hvis du ikke ved hvor du vil hen, hvem dit brand henvender sig til, hvor dine kunder befinder sig og hvem dine kunder er - så er du på herrens mark. Brug derfor tid, energi og ressourcer på at udarbejde en marketingstrategi - det betaler sig!

Næste stridt

Okay, du har nu et overblik over dit kundesegment. Lad os sige du ejer en sportsbutik, og du har specialiseret dig i salg af udstyr til ekstremsportsudøvere. Til brand henvender sig primært til mænd i alderen 18-35 år der er bosat i de største byer i Danmark: København, Aarhus, Odense etc. Kundesegmentet er aktive på sociale medier, og interesserer sig for emnerne: sport, friluftsliv og rejser.
 Grundet denne udmærkede analyse, råder dit webbureau dig derfor til at fokusere på Facebook annoncering, da dette passer bedst til din målgruppe. Analysen er god, rådet er velbegrundet men er det den rigtige beslutning? Jeg oplever den tendens at mange tænker marketing isoleret, og derfor ikke kigger på det store billede.

 Vores digitale færden er evigt foranderlig, og det er et absolut mindretal der udelukkende bruger internettet til at gå på Facebook, eller til at søge på Google. Internetbrugeren er i dag aktiv i flere arenaer, og ofte på samme tid! Derfor er folks attention span også minimalt. Dette gør at vi som marketers må være skarpe til ramme de potentielle kunder på flere plan samtidig. Dette er understøttet af ny forskning fra amerikanske Forrester. Undersøgelsen viser en klar sammenhæng mellem Facebook annoncering, og effekten af din andre PPC kampagner (Google Ads etc.). Dette betyder altså at der vil være et klart udbytte af at arbejde med Google Ads og Facebook annoncering simultant for at opnå en symbioseffekt. I dette tilfælde kunne man dele budgettet på, og bruge 2/3 på Facebook annoncering og 1/3 på Google Ads.

Hånd i hånd

Det er min klare overbevisning at samme effekt er gældende for mange andre marketingområder. Eksempelvis anbefaler vi hos Revolvo, altid vores kunder til at der sideløbende bliver arbejde med SEO i forbindelse med online annoncering. Gennem den betalte trafik får vi adgang til en datamængde der er er yderst nyttig i forhold til hjemmesidens fremtidige SEO. Kunden får her en unik mulighed for nemt og billigt at booste hjemmesidens SEO.

 Ydermere er e-mail marketing gennem Mailchimp eller et lignende værktøj, oplagt at beskæftige sig med i samme omgang. Den betalte trafik til siden bør udnyttes til fulde. Dem der ikke konvertere direkte, skal helst lave en ”blød” konvertering (fx udfyldt kontaktformular eller tilmeldt nyhedsbrev). Har du ikke her opsat en metode at udnytte tabt trafikken, da går du glip af potentiel profit.

Sørg i samme omgang for at have optimeret din hjemmeside til salg inden du begynder at annonce. Jeg oplever gang på gang webejendomme der ikke optimerede til salg. Der bliver her betalt i dyre domme for annoncering som har minimal effekt fordi det grundlæggende ikke er på plads. Identificer dine mål. Hvad ønsker du at opnå? Hvad er en konvertering værd for dig? Har du relevante og velfungerende landing pages? Dette er relevant at have styr på inden du smider dig ud i et marketingeventyr. Det er ligeledes vigtigt at du løbende overvejer og optimerer din hjemmeside på baggrund af den data du får stillet til rådighed. Læs mere om hjemmesidestandarter: her

Tænk ud af boksen

I stedet for at tænke de forskellige marketingskanaler i kasser, så tænk dem hellere som en del af et større system. Den holistiske tilgang til marketing kræver at der bliver sat ind på flere områder samtidig. Dette vil ikke alene være mere effektivt, men også økonomisk og tidsbesparende på den langt bane. Det handler om at anskue kundens købsrejse på metaniveau, og herefter overveje hvor du kan påvirke den rejse. Hvis du udelukkende arbejder med standartannoncering får du kun standart resultater. Det er ingen hemmelighed at flere får øjnene op for mulighederne ved digital markedsføring, men dette øger samtidig konkurrencen på området. Du må derfor.. tænke ud af boksen!

Ønsker du en gennemgang af din virksomheds digitale strategi? Kontakt os her

Tak for du læste med

 

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.