18 maj
Hvornår skal jeg have ny hjemmeside?-image

Hvornår skal jeg have ny hjemmeside?

En velfungerende hjemmeside er essentiel for enhver virksomhed

Det er derfor væsentligt at din hjemmeside er præsentabel, tidssvarende samt kommunikerer det du ønsker og har fokus på brugervenlighed.
Kravene til en hjemmeside er i dag nogle helt andre end de var for bare 5 år siden. Internettet er i konstant udvikling, og i takt med dette er brugerne blevet forvænt. Brugerne er kræsne, søger høj kvalitets-content, hurtige og responsive hjemmesider. Finder de ikke det de søger - så finder de det et andet sted. Webstandarterne har ændret sig, og opfylder din hjemmeside ikke kravene til hvad der forventes af en moderne hjemmeside, så vil det unægteligt resultere i tabt potentiale.

Hvornår skal du så have en ny hjemmeside? I dette blogindlæg gennemgår jeg hvad en moderne IKKE skal indeholde. Du kan herefter kigge din egen webejendom igennem, og overveje om det er tid til at opgradere.

 

  • En hjemmeside uden responsive design

Hvad er responsive design? Responsive design betyder kort og godt, at din hjemmeside er i stand til at tilpasse forskellige skærmstørrelser. Dette er meget en nødvendighed i dag, da søgninger og køb på nettet, i stigende grad foregår via. mobile enheder (smartphones & tablets). Ifølge Google sker op imod 75% af alle førstegangssøgninger via. mobile enheder. Før i tiden var det kutyme at have flere versioner af den samme hjemmeside; en til desktop og en til mobil. Dette er håbløst forældet. Det er både besværligt for brugerne, og kræver mere vedligeholdelse for ejeren. Med en hjemmeside der er designet responsivt, er du sikker på at din side kan opleves optimalt på tværs af alle enheder. Hvis du har lyst til at læse mere om responsivt design kan jeg anbefale vores blogindlæg om emnet.   

 

  • En grim hjemmeside

Smag er subjektivt. Ikke hvis du spørger internetbrugere! Æstetik er vigtigt, også på hjemmesider. Der er et utal af gange påvist klare i forbedringer i konverteringsrate for webshops og hjemmesider efter et gennemarbejdet redesign af webejendommen. En smuk, velbalanceret, gennemdesignet hjemmeside virker indbydende, og vigtigst skaber en tryghedsfølelse hos de besøgende. Hvad er pænt og hvad er grimt? Grundlæggende handler det om at gøre sig umage, og leve op til webstandarterne i dag. Hjemmesider der ligner et dansende word-dokument med 90’er tema vækker ikke just tillid i 2018.  Omvendt skal brugervenligheden heller ikke ofres til fordel for designet. Det handler som i resten af tilværelsen om at finde ’den gyldne middelvej’ mellem design og brugervenlighed.

 

Din hjemmeside er at sammenligne med dit hus. Det er alt andet lige nemmere at få folk til at føle sig hjemme hvis der ser ordentligt ud; gulvene er vasket, der er blomster i vasen, vinduerne er pudset, græsset er slået osv. Driver du en webshop er det især vigtigt at skabe den nødvendige tryghed for at give folk lyst til at hive kreditkortet frem. Du vil hellere handle i en forretning end i en dyster baggård.

Dette betyder nødvendigvis ikke at du både behøver betale for en webudvikler og en designer. En dygtig webudvikler vil kunne lave designs der lever op til kundernes forventninger.  

Rådet herfra er: Prioriter din hjemmesides design!

 

  • Er sikkerheden på din hjemmeside i orden?

Sikkerhed frem for alt. Desværre kan man ikke sige at internettet for at være blevet et sikrere sted at færdes. Det er derfor af yderste vigtighed at din hjemmeside er så fremstår så sikker som overhovedet muligt, både for din egen og dine besøgenes skyld. Hjemmesider er bygget i et utal af forskellige CMS systemer: Joomla, Drupal, WordPress, Magento, Contrete5 etc. Ligesom alt andet bliver disse systemer jævnligt opdaterede for at tilpasse sig nye sikkerhedsudfordringer. Det er dog ikke altid tilfældet med din hjemmeside. Hvis du har fået bygget din hjemmeside i en gammel version af et CMS, og aldrig fået det opdateret, da risikerer du at din bagdør står åben på vid gab.

Er din hjemmeside http//: eller https://? https//: godt på vej til at blive standart for hjemmesider. Google belønner ligeledes https:// sider med et SEO-fordel, da de har interesse i at sende de søgende til sikre sider.

Undersøg dette! Bed eventuelt din webudvikler om at sætte dig ind i sagerne. Husk på at du som hjemmesideejer ikke alene er ansvarlig for egne, men også andres data-, person- og nogle tilfælde betalingsoplysninger.

 

  • Uoverskueligt CMS

Dette hænger lidt sammen med ovenstående. Din hjemmeside skal være brugervenlig, både for de besøgende men især for dig. Tilgangen til ændringer samt navigation i på hjemmeside skal være let og intuitiv. Overskuelighed er nøgleordet, og er organiseringen bag din hjemmeside skal sikre, at du gnidningsfrit kan tilgå materiale og ændre i det. Er dette på plads vil det betyder, at der frigøres ressourcer i form af tid, samt at du ikke behøver kontakte din webudvikler for at få ændret bagateller. Det er besværligt at arbejde bag et rodet skrivebord, og hvis skrivebordet ovenikøbet er skævt eller mangler et ben er det næsten umuligt. Sørg for at du har valgt det rigtige CMS til dit behov, det er ikke ’one size fits all’.  

 

  • Gammel kode

Kode er ikke som vin, den bliver ikke bedre med tiden. Desværre forholder det sig sådan at koden der var bygget til at holde evigt, på et tidspunkt vil krakelere. Her er spørgsmålet om det kan betale sig blive ved at reparere på gammel kode, eller om der er behov for en opdatering. Gammel kode kan være uhyggelig dyr at vedligeholde, samtidig med at du skal leve med visheden om at din webejendom er bygget på usikker grund. Ydermere kan gammel kode være meget besværlig at reparere på. Måske er koden skrevet af en programmør, og skal vedligeholdes af en anden. Her er det ikke sandsynligt at modtagerne af kodestafetten er indforstået med tankerne bag koden - eller mangel på samme. Har du haft løbende problemer med din kode? Så er det måske værd at få kigget på.

 

 

  • En langsom hjemmeside…

Er du tålmodig på nettet? Det er der ingen der er. Alt ventetid er spildtid, og med høje internetforbindelser og dyre devices til rådighed forventer vi at præsenteret det vi leder efter med det samme. Ifølge Forbes Magazine 0,5 sekund kan gøre forskellen fra salg til tabt potentiale. Det er derfor alfa og omega at din hjemmeside er hurtig!

Hvor hurtig er din side i forhold til dine konkurrenter? Prøv eventuelt selv at tjekke det her – Tilbyder dine konkurrenter og dig stort set den samme vare, så bliver den oftest blive købt der hvor den er lettest tilgængelig. Du kan gøre meget selv for at optimere din hjemmesides hastighed, men fundamentet (koden og opsætningen) skal dog være på plads, ellers bliver det aldrig rigtig godt. Og nej! Skildpadden vinder ALDRIG over haren i denne sammenhæng..

Kunne du tænke dig et uforpligtende tilbud eller en second opinion på dit hjemmesideprojekt? Så er du velkommen til at kontakte os her.

Tak fordi du læste med!

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.