1 mar
Hvordan skabes en god brugeroplevelse-image

Sådan sikres en god brugeroplevelse

Når en hjemmeside skabes, har den tit et formål. Det kan være at generere salg, skabe kunder, styrke et brand og mange flere. Men hvornår skal den besøgendes oplevelse tænkes ind i hjemmesiden, funktioner og designet. Det skal det fra starten.

 

Hvad forstås med en en god brugeroplevelse

En brugeroplevelse kan opdeles i få men meget specifikke områder:

  1. Planlægning
  2. Undersøgelse
  3. Design
  4. Kvalitet

Nedenfor vil jeg uddybe meningen med hvert punkt udfra brugeroplevelsen på en hjemmesider.

 

Planlægning

Mange baserer deres hjemmeside at opnå noget specifikt via deres besøgende. Det kan være at den besøgende skal gennemføre et køb af produkt, eller at hjemmesiden skal styrke et brand - mulighederne er mange.

Fælles for alle er dog, at brugeren skal tænkes ind i designet og dets funktion.

En god brugeroplevelse starter derfor med at planlægge hvad der skal opnås.

Tænk på en hjemmeside som nike.com  - her er det vigtigt at de besøgende forstår at brandet er et stempel for den kvalitet produkterne altid leverer. Besøgende får underbygget deres tro om, at brandet er stærkt og at de tilbyder produkter med nyeste og bedste teknologi indenfor specifikke områder.

Brugerens sti gennem hjemmesiden er planlagt fra start til slut:

Landingside → Historie → Underbrand → Historie → Produkter → Vælg produkt → Kurv  Køb → Kvittering → Mail

 

Undersøgelse

Når stien for brugere er planlagt, og det er fastsat hvilken type bruger der skal designes til, kan designet skabes.

Designet kommer dog ikke af sig selv, men kræver undersøgelser og prototyper for at sikre at det underbygger den ønskede sti eller oplevelse for brugeren.

Undersøgelserne skal sørge for at brugerens intentioner og ønskede funktioner et tænkt ind i oplevelsen.

Her kan alt der udvikles stilles overfor det simple spørgsmål: Hvorfor?

Hvorfor skal der indsættes et billede dér? Hvorfor skal der være en knap der? Hvorfor vælges den farve?

Undersøgelse er derfor lig med "hvorfor". Når alle "hvorfor"-spørgsmålene kan besvares med meningsfulde svar understøttet af undersøgelse og overvejelser, er udviklingen og området 'undersøgelse' ved at være fuldendt og prototypen på plads.

 

Design

Udviklingen af en given hjemmeside slutter helst med mock-ups som en webudvikler kan basere sit arbejde på.

Samtidigt fastsættes en brand-guide for hjemmesiden som indeholder:

  1. Tone of voice - Hvordan hjemmesiden vil fremstår overfor de besøgende. Her tænkes på at skabe en gennemgående rød tråd for hele hjemmesiden og alle tilknyttet elementer.
  2. Logo - Hvor skal logoet være placeret, hvor ofte skal det optræde, hvor stort eller småt skal det maksimalt være, hvilken farve skal logoet være.
  3. Typografi - Skrifttypevalg er vigtig i forhold til at sikre en ensartet linje gennem sitet. Samtidigt kan typografien styrke ‘Tone of voice’.
  4. Farver - Via farvekoder sikres at farver ikke afviger fra hinanden. Det er ikke hensigtmæssigt at have 4 variationer af den samme farve.
  5. Visuelle elementer - Alle elementer har en funktion, og fungere ikke blot som udfyldning for et område.

Alle ovenstående punkter skal understøtte den brugeroplevelse som er blevet fastsat gennem planlægningen og undersøgelsen.

 

Kvalitet

Sidsteligt skal hele brugeroplevelsen kvalitetssikres.

Dette gøres med eksempelvis en hastighedstest for hjemmesiden, eller pagespeed - er billeder lavet i en størrelse som loader hurtigt.

Alle interne links til undersider el.lign tjekkes for fejl, så et klik ikke ender med en “død” side eller fejlkode.

Websitet skal selvfølgelig være mobilvenligt - et responsivt design er derfor vigtigt. Kvaliteten for mobilsitet skal også tjekkes.

Som et supplement til brugeroplevelsen skal SEO for hjemmesiden også være i orden. Uden god SEO risikeres at der simpelthen ikke komme nogle besøgende.

 

Gør oplevelsen mindeværdig for de besøgende, tænk dem ind i udviklingen og derved også designet.

 

Er du i tvivl om brugeroplevelsen på din hjemmeside, kan du altid kontakte os hos Revolvo til en uforpligtende snak.

 

 

 

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.