20 feb
Hvor skal jeg annoncere?-image

Hvor skal jeg annoncere?

Du ønsker at annoncere for et produkt eller en tjeneste, men hvilken platform skal du vælge? Facebook, Google, avisannoncer, e-mail marketing, YouTube? Mulighederne er mange, og det kan være forvirrende. I dette blogindlæg kaster jeg lys over hvilke fordele og muligheder samt hvilke udfordringer og begrænsninger der er forbunden med de forskellige annonceringsplatforme. Læs med:

Fordele ved at annonce på nettet

Hvad er fordelene egentlig ved at annonce på internettet?
Digital annoncering er voldsomt voksende og med rigtig god grund. Internettet har stor samfundsmæssig betydning, blandt andet på områder som international vidensdeling, kommunikation, mediebranchen og sociale netværker. På alle internettets områder er annoncering til stede. Ligeledes er vi i dag konstant tilstede digitalt. Dette gør at vi hele tiden er potentielt påvirkelige, og mere eller mindre købsparate, dette skyldes bl.a. at vi hverken skal i sparegrisen eller banken for at hente penge til det vi får lyst til at erhverve os.

Fordelene ved digital markedsføring frem for traditionel markedsføring er mange, men de væsentligste er: Tracking, Targeting og Clickability (forklaring følger)

Targeting:

Targeting eller målretning er som ordet antyder, at kunne målrette din annoncering efter præcis din målgruppe.
Lad os sige du er ejer af en frisørsalon. Du ved dine kunder primært er kvinder i alderen 45-65 år. Her har du muligheden med digital markedsføring at målrette præcis efter kvinder i aldersgruppen 45-65 år. Du kan ovenikøbet tilvælge interessemålgruppen ”går ofte i skønhedssalon”, at annoncerne udelukkende skal vises til kvinder i et område af 5 km fra din salon, du kan planlægge dine annonce således at vises i mest effektive tidspunkt – fx lørdag formiddag. Der er et hav af muligheder med online annoncering.
Hvis alternativt vælger at indrykke en annonce i avisen, så får du en pæn eksponering, men det er i virkeligheden forholdsvist sjældent at annoncen bliver vist til rette vedkommende.
Hvor du med traditionel markedsføring skyder med spredehagl efter din målgruppe, så skyder du med digital markedsføring med sniper- riffel.  

Tracking:

Tracking eller målbarhed er en anden stor gevinst ved digital markedsføring. Ved hjælp af data kan du gennem GA (Google Analytics) eller Facebook Analytics eller lignede dataprogram, få et soleklart overblik over alt data omhandlende din annoncering. Du vil få indsigt i dine besøgendes adfærd på din hjemmeside, hvordan dine annoncer præsterer, hvor konverteringerne kommer fra. samt hvem dine besøgende reelt er. På baggrund af dette kan du træffe kvalificerede valg, der samlet vil øge kvaliteten af dine annoncering. 


 

Clickability

Du sidder i toget og læser i Metroexpress. Der er en annonce fra en bøfrestaurant der tilbyder bøffer og rødvin ad libitum for 149,- hvis du går ind på hjemmesiden og indtaster en kode. Du får lyst til bøffer og rødvin. Men pludselig kommer kontrolløren, du skal af taget næste gang, og før at du ved af det står du derhjemme og har glemt alt om koden og de bøffer.
Lad os forestille os du havde set denne annonce på nettet i stedet. I stedet for at skulle huske en kode, havde du kunne klikke på målrettet annonce. Klikket vil her tage og føre dig ind i et købsflow. Du vil opleve at blive ført til en skræddersyet landing page, hvor du uden problemer og uden unødvendige omveje vil kunne gøre krav på tilbuddet om bøffer og vin.
Denne metode er langt mere effektiv, både økonomisk og vil efterlade dine kunder med en bedre oplevelse.
Der mange muligheder for at lave specialtilpassede købsflow med clickability, jo bedre du kender du målgruppe, des mere kan du tilpasse købsflowet specifikt til dem – og det er noget der virker – det lover jeg!

Traditionel markedsføring

Vi har allerede været ind på det i ovenstående afsnit, men jeg vil gerne præcisere manglerne ved den traditionelle markedsføring. En avisannonce begrænser sig til læserne af avisen. En annonce på siden af en bus begrænser sig til bussens rute. Et radiospot begrænser sig ved at ramme alle radiolyttere på en given kanal. TV-reklamer rammer utrolig bredt, og kan være meget effektive, men flow tv er væk om 5 år og produktion af TV-reklamer er en meget bekostelig affære. Det vigtigste er at have en klar målsætning for hvad målet med din markedsføring er. Denne målsætning er udgangspunkt for hvilke platforme (eller medier) du vælger at annoncere på.
Naturligvis er traditionel markedsføring stadig holdbart på mange områder, jeg vil dog våge den påstand at digital markedsføring ikke alene er mere effektiv – men også fremtidssikret.



Når du skal vælge platform

Det vigtigste når du skal vælge hvilken eller hvilke platforme du vælger at annoncere på er, at du gør det med udgangspunkt i analyse og ikke i formodninger. Formodninger og antagelser kan være gode nok, men sørg altid for at underbygge dem med en analyse eller et datagrundlag. Du skal fx ikke vælge at annoncere på Google fordi du hører om at alle andre gør det. Det samme gælder Facebook, Bing, Instagram, aviser, busser osv. Her bør du få hjælp af et webbureau til at udarbejde en marketingstrategi for din forretning. Alternativt kan du selv lave brugerundersøgelser baseret på din eksisterende kundebase. Dette kan dog være et omfattende arbejde, hvis du ikke har prøvet det før.

Tænk som din kunde

Hvis du vil sælge til kunden, må du tænke som kunden. Det er vigtigt at du forstår din kunde, bruger eller besøgende. Overvej derfor om der er nogle fællestræk der gør sig gældende for dine kunder. Er der et geografisk område dine kunder er koncentreret i? Hvis ja, er der så særlige kendetegn ved folk fra dette område. Vær opmærksom på at på trods af at Danmark er et lille land, så er der enorm forbrugsadfærdsmæssig på os. Hvad der virker salgsmæssigt på Nørrebro, virker ikke næppe i Nørre Snede. Det samme gælder alder, køn, uddannelsesniveau, social baggrund samt interessefelter for dine kunder. Alt dette bør du overveje inden du giver dig i kast med online annoncering.
Men når du kender din målgruppe, bliver det rigtig sjovt! Som nævnt tidligere har du i online markedsføring unikke muligheder for at ramme netop din målgruppe, ligesom du kan måle på alt hvad de foretager sig på din hjemmeside og reagere på det.
Som med mange andre aspekter her i livet, betaler det sig at lave sit forarbejde ordentligt!  

Konverteringer konverteringer konverteringer

Målet for øje. Du kender udtrykket, og det gør sig også gældende i denne sammenhæng.
En konvertering er et opfyldt mål. Det er måden hvorpå man måler antallet af opfyldte mål for din annoncering.

Find derfor ud af hvad målet er med din annoncering. Eksempler på konverteringsmål er: brand awareness, salg, bookinger, leads, downloade, installationer (af fx aps) eller visninger af video.
Du kan godt have flere mål med dine annoncering, men det er meget vigtigt at du sørger for at have dem opdelt i separate kampagner og eventuelt på forskellige platforme.
Find derfor ud af hvad målene med din annoncering er, og lav derefter et hierarki over dem.
Herefter bør du få vejledning i hvilke platforme der passer bedste til din forretnings annonceringsmål, dette naturligvis afstemt efter kundeprofil, branche, geografi, interesser osv.
Google Ads er særlig godt til direkte salg, brand awareness og bookinger. Facebooks ads er min mening fantastisk til lead generering og videoannoncer. Men dette afhænger naturligvis også af hvad du ønsker at sælge.

Opsummering

Ønsker du at annoncere digitalt, er det derfor min kraftigste anbefaling at du henvender dig til et bureau eller andre med erfaring inden for feltet inden du gør i gang. Det betaler sig i det lange løb.
Tak fordi du læste med!


 

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.