1 okt
Hvad koster en kunde?-image

Hvad koster en kunde?

Har du husket at lave regnestykket for hvad en ny kunde er værd for dig? Hvis ikke, så læs med i dette blogindlæg. Jeg gennemgår her vigtigheden af at kende prisen for en ny kunde - læs med her!

Eksplosion i E-handel

E-handel er i voldsom vækst i Danmark. Køb og salg af varer er på nettet er simpelthen kommet for at blive. E-handel knytter sig ikke til en bestemt aldersgruppe, køn eller et geografisk område, men er gennemgående og bredt benyttet på tværs af alle aldersgrupper. Webshoppen er derfor i dag blevet en helt normal og uundværlig salgskanal ved siden af den fysiske butik.
Jeg kan anbefale nyeste rapport fra Dansk Erhverv omhandlede E-handel som dybdegående læsning, den kan findes her
Med den voldsomme vækst inden for e-handel, kommer et ligeså stort behov for digital markedsføring.

Et nyt marked

Med et nyt marked følger automatisk nye spilleregler. Helt generelt kan man sige at det er blevet langt lettere at være køber på nettet, og langt sværere at være sælger. Dette er grunden til at flere og flere virksomheder i dag vælger at benytte sig af bureauer til at administrere deres digitale marketing. Konkurrencen er blevet langt større. Man er derfor nødt til at bruge alle tricks i bogen, for kunne være med der hvor det er rigtig sjovt.
Ligesom med alt andet, kræver succes inden for marketing et solidt forarbejde. I en marketingstrategi indgår der mange elementer, ligesom der er mange forskellige kanaler man kan fokusere på: SEO, Google Ads, Facebook Ads, Content Marketing osv.
Her er et ofte overset punkt; hvad en ny kunde egentlig er værd. 

Inden du kaster dig ud i et marketingeventyr, er det derfor relevant at du stiller dig selv spørgsmålet; "hvad er en ny kunde værd for mig?" 
Når du ved hvad du er villig til at betale for en ny kunde, kan du få en langt mere målrettet og effektiv marketingstrategi.

Et vigtigt regnestykke

Okay lad os så komme i gang.
Dette regnestykke vil naturligvis se anderledes ud alt efter hvilken type forretning du driver. Her er det vigtigt at vi hver skelner mellem leads og salg.

Salg
Direkte salg, gennem webshops er forholdsvist nemme at beregne.
Her tager du: produktionspris - marketing spend = profit.
Herefter kan du fastsætte en pris på, hvad der er rentabelt at betale for hver enkelt salg i din webshop.

Lead
Lidt anderledes er det når vi snakker leads. Husk at et lead ALTID er et potentielt salg. Hvorvidt et lead ender med et salg, er op til dig. For at lave regnestykket, må du kigge på antallet af leads du får ind, og udregne hvor mange af de leads der ender i faktiske salg.

Din leadbehandling er her afgørende betydning for hvor mange af dine leads der ender i et salg. Hvordan følger du op på leads, hvor relevante er de leads du får ind i første omgang osv.
Lav nu regnestykket: succesfulde leads – marketing spend = profit.   

Brug tallene

Du har nu tallene for hvad et salg/lead koster dig. Disse tal er brugbare!
Anvender du Google Ads som annonceringsportal, kan du nu fx benytte budgivningsstrategien CPA (Cost Per Acquisition). Nemt og effektivt kan du nu sætte et max beløb på hvad du vil betale for en konvertering. (Dette er min personlige favorit budgivningsstrategi).

Står du over for at skulle indgå et samarbejde med et marketingbureau, og du allerede har disse tal klar, så står du stærkt. Dels vil du gøre arbejdet nemmere for bureauet, og dels vil du have større indsigt i hvad du rent faktisk får for pengene du bruger på marketing. Jeg derfor på det kraftigste anbefale at du sætter dig ned, og får lavet disse beregninger!

Customer Lifetime Value 

Men slutter regnestykket her?
Når en kunde først en gang købt et af dine fantastiske produkter, er kunden tilbøjelig til at komme tilbage og handle hos dig igen. Dette naturligvis forudsat at produktet levede op til forventninger, og at der ikke var en finger at sætte på servicen
Denne mulighed for tilbagevendende kunder, som ikke skal igennem dit marketingapparat på ny, har en anden værdi. Denne kalder vi: Customer Liftetime Value (CLV).
CLV beregner du ud fra følgende formel:
 
Forvirrende? Frygt ej andre har selvfølgelig allerede gjort det nemt for dig. Via. dette link finder du en udmærket beregner der kan give dig et overblik over din CLV. Dette kræver selvfølgelig at du på nuværende tidspunkt, ved hvad en ny kunde koster dig.

Når du har din CLV, da åbner sig en helt ny verden.
Hvis du ved at CLV for en kunde er fx 10.000 eller 100.000 kr. så kan det godt betale sig at betale væsentligt mere for en ny kunde i afskaffelsesfasen. Dette fordi at kunden over en længere periode, efter alt sandsynlighed vil være en god investering. Alt dette forudsætter at du har en solid mængde data at tage udgangspunkt i (Fra Google Ads Eller Facebook Ads), at du har en fungerende leadstrategi, og at du er konsekvent i brugen og engagementet i din digitale markedsføring.

Evaluering

Det gælder om at være med på alle fronter, hvis du ønsker succes med din digitale marketingstrategi i dag.
Husk at dem der ikke er et skridt foran, er ét bagefter.
Har du behov for hjælp til udformningen af din marketingsstrategi? Kontakt os her
Jeg håber du fandt blogindlægget interessant - 
Tak fordi du læste med!

 

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.