3 okt
Hjemmeside - hvad kan du forvente til prisen?-image

Hjemmeside - hvad kan du forvente til prisen?

Jeg vil, I dette blogindlæg, forsøge at kaste lidt lys over det marked som vi, som webbureau, selv befinder os i, nemlig:

Salg af hjemmesider – markedet

 

Det er næppe gået forbi manges hoveder, at prisen på et website kan variere helt ekstremt meget. Så meget, at det næsten ikke kan undgå at lede tankerne hen på, om kunderne bliver snydt nogle steder. Jeg vil derfor forsøge at forklare denne prisforskel på markedet, med afsæt i erfaringer vi har gjort os når vi har arbejdet med både kunder der har betalt 2500 kr. for deres website, og kunder der har betalt over 2 mio. kr.
Hvis du vil gå direkte til priseksempler- og modeller, kan du scrolle ned i bunden af dette blogindlæg.

Lidt historie

 

Til at starte med, vil jeg bede dig om at tage med mig tilbage til de glade 90’ere. Dengang hvor internettet var i sine spæde år, og de fleste hjemmesider blev lavet fra bunden i ren HTML, CSS og PHP, uden noget CMS (Content management system).

 

 

Dengang blev de fleste hjemmesider udviklet af hobbyister, der nørdede med programmering i deres fritid. Meget hurtigt opstod der dog det vi kalder en commoditization af hjemmesidemarkedet, hvilket fik en meget stor indflydelse på hvordan hjemmesider blev bygget. Commoditization betyder egentligt blot, at en ellers unik vare begynder at blive set som en gængs vare i forbrugernes øjne.
I hjemmesidemarkedet har vi set dette i form af Wordpress, Joomla og Drupal mm., og sidenhen i endnu større grad i form af ”software as a service”-produkter som Wix, Squarespace og Shopify.

Du er måske allerede en smule forvirret, så jeg vil prøve at tage udgangspunkt i Wordpress, for at forklare hvorfor det har en stor betydning.

Velkommen til Wordpress

 

Wordpress er et CMS der blev lanceret i 2003. Oprindeligt var idéen bag wordpress at lave et framework, der gjorde det muligt for udviklere at give deres kunder (virksomhederne) en nem og overskuelig måde at rette i tekster og billeder på hjemmesiden, uden at skulle ind og rode i HTML- og PHP-kode. Det var dog stadigvæk udviklerne der skulle kode integrationen mellem hjemmesiden, sidetyperne og wordpress backenden.


Sidenhen har Wordpress gjort det muligt for udviklere at udgive og sælge hjemmeside-templates og plugins til platformen, der kan installeres med et enkelt klik. Dette betød i praksis, at udviklere kunne sælge samme produkt til mange kunder, og dermed tage en lavere pris for produktet – og det er her det bliver interessant. For det er i høj grad det der fortsat sker den dag i dag. Det er fortsat muligt at udvikle et Wordpress site fra bunden, men der er ikke mange wordpress-bureauer der gør dette.

Det kræver dog en lille smule teknisk forståelse at kunne sætte et Wordpress website op, installere et tema og få det til at virke på dit domæne. Der er derfor stadigvæk rigtig mange bureauer der sælger denne løsning som et produkt, da det kan være for indviklet for de fleste ikke-tekniske personer. Det kommer dog også nogle ulemper ved denne løsning, som jeg kommer ind på under priseksemplerne.

Og goddag til do-it-yourself websites


Indenfor de seneste år er der kommet nogle produkter på markedet, der for alvor har gjort det nemt at komme op at køre med sit eget website – helt uden hjælp fra nogen. Blandt disse services kan nævnes Squarespace og Shopify. Disse services sørger for alt det tekniske ved at sætte en hjemmeside op og hoste den efterfølgende. Det eneste du skal gøre er, at vælge et tema, indtaste dit navn, mailadresse og kreditkortoplysninger – og så er du i gang.

Og resultatet er overraskende godt!

Med udgangspunkt i færdige eksempler, kan du tilrette indholdet på siden direkte i din browser, og få en rigtig fin, mobiloptimeret hjemmeside eller webshop op at køre på få timer. Det kræver naturligvis en smule æstetisk sans at få det til at se rigtig godt ud – men man er som sagt hjulpet godt på vej af de indbyggede sideeksempler i temaet.
Det man skal være opmærksom på med disse løsninger er, at de ofte stiller meget begrænsede muligheder for customization op – altså er man ret låst i forhold til hvilke funktioner man kan benytte sig af. Ydermere skal man være opmærksom på disse løsningers prisplaner, da de ofte tager procenter af dine transaktioner, og at den månedlige omkostning, over flere år, godt kan løbe op i en stor sum penge.

På trods af hvor simpelt det er blevet gjort fra disse services’ side, er der alligevel bureauer der tager sig ”godt” betalt for at sætte disse løsninger op for deres kunder.

Webudvikling som profession lever stadigvæk i bedste velgående

På trods af Wordpress teamer, Squarespace og Shopify, er der fortsat et behov for udviklere der kan finde ud af at udvikle til disse og andre platforme. Dette gælder allerede så snart der er behov for bare en smule tilpasning i et tema – og her er der allerede nogle bureauer der kommer til kort. Og i endnu højere grad når der kommer helt specifikke krav til design, redaktørfunktioner, integrationer og funktionalitet. Det er her, at commoditization spiller en meget lille rolle, da mange virksomheder har brug for en skræddersyet løsning, der ikke er udviklet til masserne.
Men tilpasninger, rettelser i koden og udvikling og skræddersyet funktionalitet kræver tid og evner at lave, og der derfor typisk her, at vi ser prisen på websites stige.

 

Priseksempler – hvad får du typisk, og hvad skal du være opmærksom på?


Jeg vil, med udgangspunkt i nogle priseksempler jeg har set fra andre bureauer, vise hvad jeg typisk ser af løsninger indenfor de enkelte kategorier. Jeg giver samtidig nogle eksempler på, hvad du skal passe på med.

Lad mig starte med at sige, at nedenstående eksempler er meget generaliserede, og at det naturligvis er muligt at finde en masse undtagelser til mine personlige observationer. Du kan jo, som læser, bruge listen som en rettesnor, så du ved hvad du skal være på udkig efter, næste gang du er i markedet efter et nyt website.


1.000 – 5.000 kr.

 

Hvad får du?

Typisk et Wordpress website med et færdiglavet tema.

Hvad kan du typisk forvente?

  • Et HELT standard hjemmesidetema – ofte et billigt et af slagsen, med mange mangler.
  • Et maksimalt antal sider på hjemmesiden – typisk 5 eller 10
  • Høj månedlig omkostning til hosting
  • Lang bindingsperiode
  • Ekstra pris på alt der ikke er med som standard. F.eks. opsætning af Google Analytics, Tag manager, Facebook pixel.
  • Ingen / mangelfuld support
  • Ingen mulighed for flere sprog
  • Manglende ejerskab over kildekoden til din hjemmeside
  • Ingen mulighed for at kunne få lavet ændringer og tilpasninger
  • Du kan opleve, at der låses for at du selv kan tilføje plugins.

 


5.000 – 20.000 kr.

 

Hvad får du?

Typisk et Wordpress, Drupal eller Joomla website med et færdiglavet tema.

Hvad kan du typisk forvente?

  • Et standard hjemmesidetema. Typisk i lidt højere kvalitet end i foregående priskategori
  • Ofte et maksimalt antal sider. Typisk 15 eller 20
  • Mellemhøj månedlig omkostning til hosting
  • Mellemlang bindingsperiode
  • Opsætning af analytics, tag manager og facebook pixel er ofte inkluderet i denne priskategori.
  • Ekstra betaling for muligheden for flere sprog
  • Manglende ejerskab over kildekoden til hjemmesiden
  • Ekstra betaling for ændringer og tilpasninger – dog ofte kun hvis udviklerne kan finde et færdiglavet plugin der kan opnå det ønskede resultat.
  • Support med lange svartider
  • Du kan opleve, at der låses for at du selv kan tilføje plugins.

20.000 – 50.000 kr.

 

Hvad får du?

Typisk et Wordpress, Drupal, Joomla eller Umbraco website udviklet fra bunden, hvor designet udvikles med udgangspunkt i et HTML template.

Hvad kan du typisk forvente?

  • Et website udviklet fra bunden, dog med udgangspunkt i et HTML-template, der manuelt kodes ind i dit CMS af en udvikler.
  • 4-5 sidetyper du selv definerer. Du skal ikke selv tænke på layout af disse sider. Du skal blot udfylde nogle prædefinerede felter, som udvikleren sørger for at sætte at CMS’et sætter ind i en designskabelon, så det ser godt ud på hjemmesiden. Hertil kommer typisk en ”tekstside”-sidetype, hvor du selv kan lege med designet og opstillingen.
  • Hosting efter eget valg
  • Kort eller ingen binding
  • Mulighed for selv at indsætte custom scripts via CMS’et. Typisk sørger bureauet dog for, at der er styr på alle standard scripts, såsom Google Analytics, Tag manager og Facebook Pixel.
  • 100% ejerskab over egen kildekode.
  • God support på løsningen og kort svartid. Ofte direkte kontakt til udvikler.

 


50.000 – 200.000 kr.

 

Hvad får du?

Typisk et Wordpress, Drupal, Joomla eller Umbraco website udviklet fra bunden, hvor designet udvikles med udgangspunkt i et HTML template. Egentlig i høj grad ofte samme produkt som den foregående kategori. Den højere pris skyldes typisk et højere engagement, bedre finish, flere tilpasninger og bedre support på løsning. Ofte kommer prisen også herop, når bureauer vælger at tilknytte projektledere til projektet.

Hvad kan du typisk forvente?

  • Et website udviklet fra bunden, dog med udgangspunkt i et HTML-template, der manuelt kodes ind i dit CMS af en udvikler.
  • 10-15 sidetyper du selv definerer. Du skal ikke selv tænke på layout af disse sider. Du skal blot udfylde nogle prædefinerede felter, som udvikleren sørger for at sætte at CMS’et sætter ind i en designskabelon, så det ser godt ud på hjemmesiden. Hertil kommer typisk en ”tekstside”-sidetype, hvor du selv kan lege med designet og opstillingen.
  • Hosting efter eget valg
  • Ingen binding
  • Mulighed for selv at indsætte custom scripts via CMS’et. Bureauet sørger dog for, at der er styr på alle standard scripts, såsom Google Analytics, Tag manager og Facebook Pixel.
  • 100% ejerskab over egen kildekode.
  • God support på løsningen og kort svartid.

 


200.000 kr. +

 

Når vi kommer op i denne kategori, er det typisk hjemmesider der er udviklet helt fra bunden, med udgangspunkt i et custom design, leveret af en webdesigner. Løsninger i denne priskategori faktureres typisk på baggrund af timeforbrug fra udviklere og projektledere, og sælges typisk ikke som en fastprissat løsning.

 


Hvor ligger Revolvo så, rent pris- og produktmæssigt?

 

Selvom vi har udviklet flere store websites med skræddersyet design til over 200.000 kr., er det typisk prisklassen 20-50.000 kr. vi ligger i.
Vi udvikler altid websites fra bunden i Umbraco, men baserer typisk designet på et HTML-template. Dette betyder ikke at vi kan klikke på en knap for at ”installere” et tema, som mange typisk gør i Wordpress. Tværtimod betyder det blot, at vi køber rettighederne til noget HTML kildekode, som vi kan programmere ind i Umbraco-løsningen manuelt. Dette sparer kunden for udgiften til et skræddersyet design, der typisk løber op i 100.000 kr. i sig selv, og forhøjer udviklingsomkostningen med en del, da al HTML, CSS og javascript efterfølgende skal skrives manuelt.

Så er er nogen der bliver snydt, her?

 

På trods af hvad man måske skulle tro, er det, efter min mening, ofte de kunder der betaler mindst for et website, der bliver snydt mest. Som jeg har været inde på tidligere, kræver det ofte ikke meget mere end et enkelt klik at installere et wordpress-tema. Hvis man dertil lægger den tid det tager at opsætte domæne og DNS, og få en praktikant til at flytte tekster og billeder fra den gamle til den nye hjemmeside, så er det stadigvæk ofte en meget høj pris man betaler for disse sider, i forhold til hvor lidt tid der er blevet brugt på udviklingen af dem. Dette er i sig selv ikke nogen forbrydelse, hvis man er tilfreds med resultatet – men når der efterfølgende lægges arbitrere grænser ind for, hvor mange sider du som kunde må oprette på din egen side, og der låses for dine egne muligheder for at tilføje plugins – så begynder det at lugte lidt. De lange bindinger og høje månedlige omkostninger på disse løsninger er også ofte helt ude i hampen.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan komme ud for et bureau der tager sig meget godt betalt for et ringe stykke arbejde. Sørg altid for at få nogle referencer fra dit webbureau inden i påbegynder et projekt, og snak med virksomheder som bureauet har lavet hjemmeside for.

Afslutningsvis vil jeg gerne påpege, at jeg måske ikke har været helt fair overfor alle bureauer der leverer produkter i den billige klasse. Der er bureauer der leverer rigtig gode resultater for meget få penge. Det er typisk nystartede virksomheder der forsøger at etablere sig på et stærkt besat marked, og kun kan adskille sig ved både at konkurrere på pris og produkt samtidig.

Tak fordi du læste med. 

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.