22 mar
Google Analytics - En begynderguide-image

Google Analytics - En begynderguide

Google Analytics:  En begynderguide

  

 

Google Analytics er en vigtig partner i den skarpe konkurrence om potentielle kunder i e-handel. Indsigt i data omhandlende dit website, dets besøgende og deres adfærd er derfor guld værd. Denne information er brugbar i forhold til at optimere dit website, til at finde frem til nye kunder, og kan ligeledes være medvirkende til at øge konverteringerne for din forretning.

Er du novice og ikke bekendt med dataanalyse, kan Google Analytics med alle dets muligheder virke noget overvældende. Det kan være en udfordring at finde rundt i de forskellige tekniske rapporter, ligesom selve informationsmængden kan være forvirrende at navigere i. I denne blog gennemgår jeg, hvorfor Google Analytics er relevant for dig som ejer at et website. I dette blogindlæg vil der blive fremhævet de vigtigste redskaber, værktøjer og rapporter i Google Analytics. Dette med henblik på at hjælpe dig på vej mod at booste din forretnings online tilstedeværelse, optimere dit site ydeevne, samt øge antallet af salg og konverteringer.    

Lad os komme i gang!

Hvorfor har du brug for Google Analytics?

Forestil dig at du ejer en fysisk butik. I butikken kan du se dine kunder. Du kan observere deres adfærd, samt danne dig et billede af hvem dine kunder er. Du har her muligheden for at tale med dine kunder, spørge ind til deres køb, ligesom du kan følge deres fysiske færd rundt i din butik. I en online-butik er du blind for disse muligheder, og du har derfor brug for en førerhund. Google Analytics kan her guide, og hjælpe dig med at forstå dine kunder og besøgendes adfærd. Google Analytics kan kaste lys over effekten af din marketingsstrategi, ligesom det er vejviseren for optimering i forhold til konverteringer og salg.

 

  Fordele ved at bruge Google Analytics

  •  Det er gratis: Det er et fuldstændig gratis analyseværktøj der kan bruges på alle typer websites.

 

  • Data der er til at forstå: Det giver dig en uvurderlig indsigt i dataen på dit website. Denne data bliver serveret på en sådan måde, at den er nem at gå til. Så selvom du ikke er ekspert i dataanalyse, kan du nemt arbejde med den, og handle på baggrund af den.  

 

  • Giver et helhedsindtryk: Google Analytics giver dig alt den information du har brug for om de besøgende på dit website.

 

 

Dybdegående data

Det er belejligt for dig at kunne se mængden af trafik der kommer til din side, men den underliggende data er det der virkelig tæller.

Google Analytics kan fortælle dig følgende om dine besøgende:

  • Geografi: Du kan få præcis information om hvor i dine besøgende kommer fra.
  • Trafik kanaler: Du kan få indsigt i hvor din trafik kommer fra. Kommer de besøgende fx direkte eller, kommer de igennem organiske søgninger eller via annoncer? 
  • Indhold: Du får indsigt i hvilke dele af dit site der er mest populært, samt hvilke der performer mindre godt.
  • E-handel: Du har mulighed for at følge dine kunders færd gennem dit site, og reagere på den data du får.
  • Og meget mere!

Når du forstår dine besøgende, og får indsigt i hvad de finder interessant på dit site, kan ud begynde at skræddersy din digitale strategi efter det. 

Et eksempel kan være at du observerer at du har flest besøgende på dit site på bestemte dage. I dette tilfælde er det oplagt at målrette dine handlinger mod netop dette tidspunkt. Det kan være at du sælger via e-handel og derfor vælger accelererer dit reklamebudget i perioden, eller at du poster din blog på det rigtige tidspunkt- for at få det maksimale antal views og læsninger.

Det kan være du indser at alle de timer du bruger på at oparbejde en online tilstedeværelse for din virksomhed på sociale medier, ikke giver dig mere trafik. Måske ville en anden platform være mere hensigtsmæssig for netop din forretning, og dine tid derfor bedre givet ud, eller måske bør du blot skifte strategi. Ved at tilrettelægge din websites online strategi ud fra de data Google Analytics giver dig, kan du effektivt skabe vækst for din side, samtidig med at du sparer tid.

  

Lad os se på nogle af de vigtigste rapporter der er tilgængelige i Google Analytics

 

  1. Google Analytics startside

 Startsiden giver dig et overskueligt overblik over trafikken på dit site. Du kan nemt ændre tidsperioden for hvilke perioder du ønsker vist data for.

 

 

 

  1. Målgruppeoversigt: Antallet af besøgende på dit website på bestemte dage/tidspunkter. Her kan du samtidig se hvor dine besøgende kommer fra, samt om det er nye eller tilbagevendende besøgende.

 

 

   

  3. Oversigt over anskaffelse Her kan du se hvordan dine besøgende er endt på dit website. Dette er relevant i forhold til at kunne vurdere, hvilke kanaler der er mest relevante at fokusere på for din forretning. Eller om der eventuelt skal sættes særligt ind for at øge trafikken gennem en eller flere kanaler.

 

 

  

4. Adfærd oversigt Giver dig indsigt i hvad de besøgende på dit website, fortager sig, samt hvilke sider de hyppigst besøger. Dette er yderst relevant for hele din side struktur, design og tilrettelæggelse. Du vil kunne registrere ændringer i kundeadfærd, og vil derfor være i stand til at reagere på den.

 

 

Opsummering

Dette er blot en kort og overfladisk gennemgang af få af de muligheder Google Analytics rummer. Google Analytics er en uvurderlig partner for alle med ambitioner om at evaluere, vedligeholde og udvikle på deres digitale platform. Vi befinder os i en tid hvor en stor del af Googles værktøjer stadig er frit tilgængengelige, men dette varer ikke evigt. Ydermere kan du være sikker på at en store del af din konkurrence allerede bruger dette værktøj, og derfor vil være et skridt foran. Anbefalingen herfra er klar: Kast dig ud i det, hvis du ikke allerede er i gang!

Tak for du læste med

 

 

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.