3 jul
Google AdWords bliver til Google Ads-image

Google AdWords bliver til Google Ads

Efter 18 med AdWords har Google besluttet sig for det er på tide med en rebranding. Hele ideen med rebrandingen er ifølge Google at gøre det lettere for mindre virksomheder at annoncerer gennem Google. Google simplificerede version af AdWords,  AdWords Express, har vist sig at være en god forretning for Google. Det ser nu ud de ønsker at Google ønsker at forsætte i samme spor. 


Hvad dette kommer til at betyde for dig som Google annoncør? Dette vil jeg kaste lys over i dette blogindlæg

Google Ads

 

Følgende bliver ændret:

 

  • Google AdWords skifter navn til Google Ads

 

  • Google DoubleClick og Google Analytics 360 Suite bliver samlet til i den nye Google Marketing Platform

  

  • Google DoubleClick og DoubleClickAd Exchange bliver fremover samlet i Google Ad Manager

Forhenværende Google AdWords, nu Google Ads er som nævnt ovenfor sat i verden til at gøre annoncering mere tilgængeligt for mindre virksomheder. Her er det især ejere af mindre fysiske butikker Google har fokus på. Google Ads er tiltænkt til at gøre annonceringen via: video, søgning, display osv. mere simpel, intuitiv og tilgængelig for AdWords-novicer.
 

I denne sammenhæng introducerer Google de nye ’Smart Campaigns’. Disse kampagner er højst sandsynligt er en automatiseret kampagnemodel der kræver et minimum af vedligeholdelse.
Google udtaler selv:

“We’ve found that Smart campaigns are 3 times better at getting your ad in front of the right audience.

 

Dette betyder højst sandsynligt at display & og video vil blive opprioriteret fremadrettet. Interessant bliver det, om salgsskabeloner (som man kender fra Facebook advertising) bliver gjort tilgængelige. Google har tabt terræn til Facebook på annonceringsområdet, og dette kunne ligne et modangreb. Nedenstående citat peger ihvertfald i denne retning.

Google udtaler:

…to help marketers connect with the billions of people finding answers on Search, watching videos on YouTube, exploring new places on Google Maps, discovering apps on Google Play, browsing content across the web, and more.

Display vs. Search

Det centrale her er ordet ”words” i AdWords der som bekendt betyder ord. Google ønsker tydeligvis at distancere sig fra den slutning, at Google-annoncering er lig med ord/søgning. Google vil gerne kommunikere, at der er sket en udvikling inden for online annoncering siden AdWords gik i luften i år 2000. Især mobiltelefonen har haft omfattende betydning for onlineannoncering. Udviklingen går i retningen af display og video, ikke mindst på grund af smarttelefonens succes.

Hvad betyder det for mig?

Google ønsker at gøre annoncering mere tilgængelig for alle. Dette er som udgangspunkt en positiv ting. Hvad vi ikke ved endnu er, hvordan Google nye ’smart campagins’ performer i praksis. Google har tidligere haft stor succes med AdWords express. Personligt har jeg skulle rette op på rigtig mange dårlige opsætninger lavet i AdWords express. Opsætninger bærer typisk præg af at være for unuancerede, hvilket betyder irrelevant trafik og spildt marketingsbudget. Jeg håber Googles nye tiltag er lavet til at hjælpe annoncører, og ikke til at tømme deres tegnebog. Fremtiden vil vise hvad Google nye tiltag kommer til at betyde.

Ønsker du et kig på dine AdWords? Kontakt os her for en gratis og uforpligtende af din opsætning.

Tak fordi du læste med!    

 

 

 

 

 

 

 

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.