27 feb
Google Ads - En begynderguide-image

AdWords - En begynderguide

 

Sådan laver du en Google Ads- kampagne

Der er mange måder at øge sin digitale tilstedeværelse på. Måske ønskes der øget trafik til dit website, flere salg fra din webshop, flere app-downloads eller lignende. Der er flere muligheder når dette skal opnås, og i rigtig mange tilfælde vil Ads være et fornuftigt valg. 
Der er dog skarp konkurrence på dette område, og der findes mange der kæmper om de samme besøg, salg og downloads. I denne sammenhæng er det vigtigt at du opsætter din Google Ads-kampagne korrrekt, og at du samtidig skiller dig ud fra mængden!

Opret en Google Ads account

Det første du skal gøre er at oprette en account på Google Ads. Her vil du blive bedt om at udfylde nogle betalingsoplysninger. Disse er nødvendige for at kampagnen kan sættes i gang. Vær derfor klar med disse. 
Når du har udfyldt alle de nødvendige oplysninger er du klar til at skabe din første kampagne.
Klik på Kampagner og på ”ny kampagne” og så er du i gang!

Vælg kampagnetype

Du skal nu vælge hvilken type kampagne du ønsker at lave. I denne sammenhæng vil jeg anbefale at du starter med en søgekampagne, da denne er det nemmeste at gå til. Når du er mere erfaren kan du udforske de andre kampagnemuligheder. Herefter skal du give din kampagne et navn. 
I denne sammenhæng er det vigtigt at du laver et system i navnene på dine kampagner. Dette så at du i fremtiden vil have nemmere ved at navigere rundt mellem dem. Gør dig selv en tjeneste, og indarbejd det allerede fra starten.

 

 

Præciser dit geografiske område

At være tilstede på nettet giver nogle andre muligheder, end det at have en fysisk butik. Det betyder dog ikke du ikke skal overveje hvor dine kunder kommer fra. At reklamere i Jylland og på Fyn, hvis størstedelen af dine kunder kommer fra Sjælland, er ikke særlig hensigtsmæssigt. Reklame koster penge, og det er derfor med at få udnyttet den optimalt!

Du kan naturligvis også reklamere i andre lande end Danmark. I denne sammenhæng er det endnu vigtigere at overveje præcis hvor trafikken kommer fra. Dit budget i Google Ads kan hurtig blive brugt hvis du ikke er opmærksom på dette. Mit råd er: afgræns, afgræns, afgræns!

Jo mere målrettet du kan være, jo nemmere finder du de rigtige kunder og strækker dit budget længst.

 

 

 

Lav et budget

Dette er et vigtigt punkt. Du vil gerne sætte et budget der gør at det virkelig rykker din forretning. Samtidig må dette ikke ruinere dig. Du kan i denne sammenhæng manuelt opsætte din budstrategi, dette giver dig mere kontrol over dit budget. Det betyder også at dine reklamer ikke længere vil blive vist når dit budget er opbrugt. På denne måde risikerer du heller ikke at få en stor uventet regning senere i forløbet.

Når du har gjort dig bekendt med Google Ads og budstrategier kan du senere vende tilbage og ændre indstillingerne til ”automatisk budgivning”. Dette giver dig mere tid til andre vigtige gøremål, men dette er kun at anbefale for erfarne Google Ads-brugere. Det er med at være opmærksom og grundig i opsætningen. En bankkonto kan godt komme til at bløde som følge af forkerte indstillinger.

Teksten til din annonce

Dette er den vigtigste del af din træning i Google Ads. Annoncetekster er simpelthen altafgørende. Du ønsker at dine annoncer bliver lagt mærke til, og at de samtidig virker efter hensigten – altså udmunder i køb eller lignende.

Hvis det ikke virker, så er det stadig dig der betaler. 
Start med en god overskrift, der indeholder relevante søgeord inden for dit emne. Du har kun 25 tegn at arbejde med, så det er med at være skarp. I denne sammenhæng er det værd at overveje synonymer der kan være kortere. Det kan være at udskifte ”og” med ”&” tegnet osv.

Herefter har du 35 tegn til sideoverskriften og næste linje. Det er i sideoverskriften du skal påpege fordelene der er ved dit produkt. Hvad kan dit produkt? Hvordan løser det et problem? Hvorfor er det helt specielt? På tredje linje kan du specificere specielle features ved dit produkt. Dette felt skal du være klar til at ændre på løbende, hvis dine annoncer ikke får den ønskede opmærksomhed.

Tilføj dit landing URL

Det er ikke hensigtsmæssigt at have en annonce der leder potentielle kunder direkte ind på din hjemmeside. Dette forvirrer folk, og folk på nettet er generelt utålmodige og vil derfor hurtige klikke væk igen. Derfor er det væsentligt at du linker til de sider, der er specifikke for de produkter du reklamerer for. Hvis du har en butik der sælger skiudstyr, og har lavet en annonce til salg af vinterjakker. Er, det vigtigt at din landing URL er webpagen på din website der netop handler om vinterjakker. Regn ikke med at folk synes din hjemmeside er interessant nok til at de selv finder derhen, det sker bare ikke.

Tilføj dine keywords

Du kommer til at ligge om slås med andre om at sælge de samme produkter eller tjenester. Det er derfor af yderste vigtighed at du laver et solidt keywords-forarbejde. Tag dig tid til at overveje hvilke keywords der kan lede til direkte salg. Dette betyder at du skal prøve ikke at være for generel. I stedet for at bruge et bredt keyword som: ”cykler” vil du hellere specificere ved at bruge et keyword som fx ”centurion basic special edition”. Du vil misse en del potentielle kunder der søger på cykler. Tilgengæld finder du folk der er længere i deres købsproces, og som derfor er mere parate til at købe. I denne sammenhæng er én i hånden bedre end ti på taget.

Du kan også tilføje ’negative keywords’. Disse er keywords som du fortæller Google Ads at du ikke er interesseret i at have forbundet med din annonce. Et typisk eksempel er ord som: gratis, brugt. Hvis du sælger cykler, og ikke brugte cykler ønsker du ikke at ranke på søgetermer som: ”gratis cykler” eller ”brugte cykler”. For at undgå dette tilføjer du gratis og brugt som negative keywords.

Byd på dine klik

Google Ads fungerer som et auktionssystem. Du skal derfor fortælle Google Ads hvor meget du er villig til at betale for et klik på dine annoncer. Dette er værd at overveje grundigt, sådan du ikke ender med at bruge dit reklamebudget for hurtigt. Jeg vil igen her anbefale at du begynder med en manuel budstrategi. Dette gør at du ved præcis hvad du betaler pr. klik for de forskellige keywords, hvilket giver gennemsigtighed og tryghed for en Ads-novice.

 

 

 

Tjek det hele igennem og så tjek det igen!

Det er vigtigt at du tjekker alt igennem inden du søsætter din første kampagne. 
Har du stavet dine keywords korrekt? Og hvad med dine reklametekster? Du kommer til at misse potentielle kunder hvis din stavning er ukorrekt, hvilket ville være meget beklageligt. Har du husket at sætte dine budstrategi til at være manuel? Hvis ikke, kan kampagnen ende brat som følge af hurtigt udtømt budget.

Når du er sikker på at du har gjort alt korrekt, så tag en dyb indånding, tryk på knappen og launch din første kampagne. Men arbejdet slutter ikke her..
Du skal i den næste tid følge din kampagne og løbende justere på den. Du skal vurdere dine resultater på forskellige parametre. Ændre overskrifter, annoncetekster, tilføje extensions. Ydermere er det yderst relevant at holde øje med antallet af konverteringer som følge af dine annoncer. Du kan i denne sammenhæng linke din  Google Ads account med din Google Analytics konto, men mere om det i et senere blogindlæg. 
Husk at du altid kan gøre noget der gør at din Google Ads kampagne præsterer bedre.

Du er nu klar til at lave din første kampagne i Google Ads, god fornøjelse!

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.