29 maj
Content Marketing - Hvad er det?-image

Content Marketing - Hvad er det?

 

Content Marketing – Hvad er det?

Marketing er i denne tid i en rivende udvikling. En af de markedsføringsstrategier der er stigende i popularitet er Content Marketing.
I dette blogindlæg gennemgår jeg, hvad Content Marketing er, samt giver eksempler på hvordan det kan gavne din virksomhed.


Marketing 2.0

 

Kort fortalt er 'Content Marketing' markedsføring omhandlende indhold. Content Marketing går i alt sin enkelthed ud på at producere og dele relevant indhold. Ideen er her at du via. dit content, deler ud af din virksomheds ”know how”, og herved tiltrækker relevante kundeemner.   Content Marketing adskiller sig fra traditionel marketing, ved at være en mere indirekte tilgang til reklamering. I stedet for at fokusere på at råbe højest & råbe til flest - er fokusset her et helt andet. Med Content Marketing skaber du istedet interessant indhold, som du gør frit tilgængeligt. Gennem deling af kvalitetsindhold udstråler din virksomhed kompetencer, der gør at modtageren forbinder din virksomhed med: professionalisme, hjælpsomhed og virkelyst. OBS: Dette forudsætter at dit content har en høj produktionsværdi, og henvender sig til din målgruppe, men det kommer vi ind på om lidt.

Typer af content

 

Der er mange forskellige muligheder når du skal skabe dit content. Tekster i form af: Nyhedsbreve, guides og blogindlæg (som dette) er oplagt. Disse kan du fx poste gennem din hjemmesides blog. Ydermere er podcasts, e-bøger, webinarer samt video alle gode muligheder. Dette er indhold, der bliver skabt med hensigt at engagere potentielle kunder eller publikum. Slutmålet er at konvertere interessen til et salg, en tilmelding eller en anden form, der har værdi for din virksomhed.
Grundlæggende gælder Content Marketing om at besvare søgendes spørgsmål. Når potentielle kunder på Google laver HV-søgninger, vil du ideelt have dit content til at dukke op blandt de organiske søgninger.

I ovenstående eksempel har jeg lavet en Google-søgning der lyder ”hvad er det bedste trægulv”. Her er hele fire forskellige gulvfirmaer repræsenteret, med guides om valg af det bedste trægulv. En sådan guide er meget nyttig for kunden, og viser direkte at gulvfirmaerne har styr på det de laver, samt er villigt til at rådgive deres kunder.
Det samme er gældende for alle andre brancher.

Er traditionel marketing død?

 

Tænk på hvor mange reklamer du bliver eksponeret for: De fysiske i postkasser, dem i din inbox på Gmail, reklamer i TV, reklamer på hjemmesider, reklamer på YouTube, lysreklamer, busreklamer, radioreklamer osv osv osv.

Langt de fleste reklamer de bliver eksponeret for, sorterer du automatisk fra- men ikke alle. Traditionel marketing er, om ikke så effektiv som tidligere, så stadig et effektivt redskab til salg, udbredelse etc. Lad derfor endelig vær med at droppe traditionel marketing i din virksomhed, men overvej at supplere den med Content Marketing - hvis du ikke allerede er i gang! Potentielle kunder ønsker at blive informeret og vejledt, frem for at blive forført og overrumplet af hurtige reklamefolk, og det er her Content Marketing kan have en effekt.

Identificer din målgruppe

Hvem kender dine kunder bedre end dig? Det er af yderste vigtighed, at du identificerer hvem din målgruppe er:

  • Hvor gamle er de?
  • Er der en overvægt af enten mænd eller kvinder?
  • Hvor i landet bor de?
  • Hvilket socialt lag befinder vi os i?

Hvad reagerer dine kunder positivt på? Det er vigtigt at du hverken taler op eller ned til din målgruppe. Brug tid på dette, det betaler sig – det lover jeg!

 

Kvalitets Content

Det er en både tidskrævende, og en hård proces at producere kvalitetsindhold. Læg derfor en langsigtet strategi for din Content Marketing. Indholdet bør produceres og udgives løbende. Lav her et skema som i arbejder efter, der er nødt til at være en regelmæssighed i dine publikationer. Lad vær med at lav indhold for bare at lave det, i så fald bliver det ikke godt, og det kan din målgruppe mærke. Optimalt bør du lave content efter hvad du synes er interessant. Din egne interesse og engagement vil kunne mærkes i slutproduktet, dette giver et langt bedre resultat.

 

 

Ekstra benefits ved Content Marketing

 

  1. Content Marketing er med at skabe positiv opmærksom om dit brand.
  2. Content Marketing er sundt for din SEO. En øget mængde content vil automatisk bidrage til en øget mængde organisk til din hjemmeside.
  3. Content Marketing forøger din virksomheds chancer for at konvertere interesserede besøgende til kunder.

  Hvis du synes det lyder spændende for din virksomhed, og ønsker hjælp til tilrettelæggelse af din virksomheds marketingsstrategi er du velkommen til at kontakte os. 

Tak fordi du læste med!

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.