13 mar
Blog dig til SEO-succes!-image

Blog dig til SEO-succes!

Kan du blogge dig til SEO-succes? 

Ja! Er det korte svar. Det er ikke nok blot at have en blog, din SEO-succes afhænger af hvordan du arbejder med det. Det gør jeg dig klogere på i dette blogindlæg.

Der findes flere gode grunde til hvorfor blogging har en positiv effekt på din hjemmesides SEO. Hvis du har en aktiv, opdateret og relevant blog med vedrørende højkvalitets indhold målrettet din målgruppe, kan det betyde en kæmpe forskel for, hvordan din hjemmeside rangerer i søgeresultaterne.

Her er 6 grunde til det:

1: En blog holder din hjemmeside i live

Har du oplevet at lande på en hjemmeside der virker forladt? Det lader til at den ikke er blevet opdateret i årevis, hvilket gør at den virker forladt. Informationerne på hjemmesiden er forældede, hvilket gør at siden virker utroværdig. Man spørger sig selv, eksisterer foretaget bag hjemmesiden overhovedet længere?

Her er en blog et fantastisk redskab. En god blog er som et pulserende hjerte. Hvis du sørger at skrive gode blogindlæg, så vil der løbende komme ny energi til din hjemmeside.

Google ønsker ikke at servere forældet information til sine brugere. Hjemmesider der kontinuerligt er opdateret, og får tilføjet nyt indhold, sender derfor et klart signal til Google om at hjemmesiden er i live. Dette belønner Google i deres søgemaskine-algoritme, hvilket vil dig og din hjemmeside en fordel i SEO- gamet.

 2: ”Vi vil så gerne have du bliver lidt længere..”

Gode blogindlæg bliver læst. Det gør at folk opholder sig længere på din hjemmeside end de ellers ville have gjort. Hvis der er noget Google kigger efter, så er det hvordan folk opfører sig på din hjemmeside. Hvor længe bliver de på siden, bevæger de sig rundt på siden, forsvinder de igen efter få sekunder, eller besøger de måske flere undersider på din hjemmeside? Hvis folk bliver hængende længe på din hjemmeside efter at have klikket sig derind, så betyder det at de højst sandsynligt fandt det de søgte. Dette betyder at Google har serveret det rigtige søgeresultat for vedkommende, og det belønner Google! Dette begreb er også kaldet; ”Time on site”, hvilket jo giver god mening. (Du kan se disse data, og meget mere i Google Analytics, hvis du ikke er bekendt med det kan du læse vores begynderguide: her)

Ydermere tyder det på, at blogindlæg længere end 1000 ord, generelt præsterer bedre end kortere blodindlæg. Der er ligeledes anbefalelsesværdigt at supplere sine blogindlæg med visuelle elementer. Dette for at holde læserens opmærksomhed gennem hele indlægget!!!

Læs hele undersøgelsen: her

3:  Longtail keywords & blog

Hvorfor arbejder folk med SEO? SEO er i virkeligheden bæredygtig markedsføring, og sørger for at du naturligt trafik til din webejendom. Langt de flest ønsker at ranke på relevante keywords for deres branche. Sælger du fx sportsudstyr, er det praktisk at du ranker på keywords: ”sportsudstyr” og også typer af sportsudstyr som: ”løbetøj”, ”fodboldstøvler”, ”skibriller” etc. Dette er dog lettere sagt end gjort. Det er et kæmpemæssigt arbejde at erobre førsteside-placeringer på de mest oplagte keywords fra dine konkurrenter. I nogle tilfælde vil det nærmest være umuligt.  
Derfor er det godt at der også findes longtail keywords. I dette eksempel vil du i stedet kunne for rangere på longtail keywords som: ”bedste fodboldstøvler til kunstgræs”, ”sportsudstyr til orienteringsløbere”, ”bedste løbesko til priser” – og til dette er en blog perfekt!

Halvdelen af alle søgninger på Google er baseret på longtail keywords. Det ekstra gode ved longtail keywords er, at de er mere beskrivende og derfor mere præcise søgningsmæssigt. Longtail keywords vil ikke tiltrække samme mængden trafik som de brede keywords, men den trafik de tiltrækker, er til gengæld ultra relevant.
Husk at en førsteside-placering på et longtail keyword er langt bedre end placering på side 10 på et specifikt keyword. Hvis du ønsker at vide mere om hvordan man skriver succesfulde SEO-tekster så læs med: her

4: Internal linking - Links mellem egne sider

Hvad er internal linking? Du har sikkert hørt om linkbuilding & backlinks. Internal linkbuilding er helt kort links mellem dine egne webpages på din website.
Det er ikke for sjov at internettet også er kendt som ”the worldwide web”. Det engelske ord ”web” betyder som bekendt spind. Her skal du se et link som en tråd i spindet, der leder hen til din hjemmeside. Jo flere tråde, jo nemmere er det for Googles søgerobot at finde dig.
Tænk på Google søgerobot som en edderkop der kravler i sit digitale edderkoppespind, jeg elsker det billede!
En blog giver en naturlig anledning til at forbinde dine webpages med links, hvilket der på sigt vil være yderst gavnligt for din SEO.
Hvis du skriver et blogindlæg om: ”de bedste fodboldstøvler til indendørs brug”, så bør du her linke til undersiden på din webshop hvor du sælger fodboldstøvler. Hvis du har et galleri hvor man kan se udvalget af fodboldstøvler bør du også linke til det, ligesom du bør linke til andre relevante pages der indeholder relevant information ift. fodboldstøvler.

Det vil give dine besøgende en naturlig måde at navigerer rundt på din hjemmeside. Som du kan tænke dig til, betyder dette længere ’time on site’ som er positivt for din hjemmesides SEO.

 5: Giv andre en grund til at linke til dig

Vi har netop slået fast at internal linking er vigtigt. Der er dog en type links der er endnu vigtigere, og det er external links. Kort beskrevet er det, andre der linker fra deres webejendom til din. Disse links er direkte indfaldsveje for internettrafik til dig, og det vil du gerne have!
Du har sikkert hørt om linkbuilding, hvilket er en effektiv men meget krævende opgave. Du kan vælge at købe dig til relevante links, du kan selv lave outreach for at skaffe links. Hvis dette afskrækker dig, kan du også lave indhold der er så godt at andre automatisk vil linke til det. Det er sidstnævnte strategi som en blog er velegnet til. En blog er en genial måde at sørge for, at din hjemmeside løbende bliver fyldt med værdifuldt indhold. Hver gang nogen finder dit indhold vedrørende, er der en chance at de vælger at linke til det fra deres egen hjemmeside. Ifølge Hubspot, er der en 97% øget chance for at modtage links hvis din hjemmeside har en aktiv blog. (I dette afsnit linker jeg fx til Hubspots blog). Forhåbentlig bliver der også linket til dette blogindlæg fra anden side, dette jeg oplever ofte og jeg bliver glad hver gang. 

6: Blog - en oplagt måde at kommunikere med din målgruppe 

Kommunikation med din målgruppe gennem blogging, er ikke en direkte SEO-faktor du kan tage at måle på. Ikke desto mindre er det uhyre vigtigt, og meget relevant. Når en person fra din målgruppe læser et blogindlæg du har skrevet, så kan du være så heldig, at vedkommende vælger enter at linke til indlægget eller at dele det. Både links og delinger vil sørge for mere relevant trafik til din hjemmeside, samtidig med at du har beriget din målgruppe med værdifuld viden. Dette er med til at fortælle Google, at din hjemmeside er relevant, og at de besøgende sætter pris på den indhold.
Ud fra et SEO-perspektiv er dette ren guf. At skabe indhold med dette formål kaldes også Content Marketing.  
Dette er ydermere trafik der er ganske gratis (så længe du selv laver dit indhold). 

Den øgede trafik betyder: mere salg, tilmeldinger til nyhedsbrev, mere brand awareness mm. Det vigtigste er dog at netop din målgruppe finder din hjemmesides indhold relevant. Det er gennem dit indhold, at du knytter et bånd til din målgruppe. Skriver du kontinuerligt gode blogindlæg, vil du samtidig sikre en trofast læserskare.
En blog er derfor både en god måde at opbygge forhold til nye besøgende, samt at pleje forholdet til dine eksisterende målgruppe. 

Jeg håber du har fået mod på blogging på din egen hjemmeside. Har behov for rådgivning & hjælp til tilrettelæggelse af SEO-strategien for din virksomhed? Så er du altid velkommen til at kontakte os: her

Tak fordi du læste med!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.