27 dec
5 trin til succesfuldt kundesamarbejde-image

Kend din kunde

I mit job arbejder jeg med online annoncering.
Vi har hos Revolvo en bred portefølje af kunder der spænder vidt over mange forskellige brancher. Her arbejder vi med annoncering for alt fra håndværkere til møbelproducenter, osteopater, blomsterhandlere, rengørings-firmaer mange forskellige webshops og meget mere. Alle virksomheder og brancher er vidt forskellige - ligeledes er hver kunde unik. På grund af denne forskellighed, er det ekstra vigtigt at kende sine kunder. Der findes ikke en annoncerings-skabelon der passer på alle typer virksomheder, og virksomhedsejerne kender alt andet lige deres virksomheder bedst. Jeg mener derfor at samarbejdet og den løbende kontakt med kunden er en essentiel del af annoncerings-arbejdet. I dette blogindlæg vil jeg gennemgå 5 grundliggende trin til et succesfuldt kundesamarbejde, læs med her:

1: Sæt dig ind i dine kunders virkelighed

Dette er helt grundlæggende for alt arbejde med online annoncering. Efter at I har besluttet and indgå et samarbejde, er næste skridt at undersøge hvordan du griber denne opgave bedst an. Start med at kig på kundens hjemmeside. Dan dig ud fra denne, et billede af hvilken type virksomhed du har med at gøre. Hvad er virksomhedens identitet, hvad kommunikerer virksomheden ud af til - hvad er virksomhedens USP’er (unique selling points) – sælger virksomheden på skarpeste pris, bedste service, største udvalg osv.  
Undersøg herefter hvem virksomhedens største konkurrenter er, og hvordan de adskiller sig fra hinanden. Tjek også op på konkurrenternes annoncering, og noter dig hvilke platforme de er aktive på. 

2: Google Analytics

Sørg for hurtigst muligt at få adgang til din kundes Google Analytics konto. Denne konto indeholder uvurderlig data om din kundes målgruppe. Ud fra dataene kan du bygge en målretning som du bruger aktivt i din annoncering. Her har du bl.a. mulighed at se hvilken aldersgruppe der er hyppigst repræsenteret blandt de besøgende på siden, om det er primært mænd eller kvinder der besøger siden, hvor i landet de befinder sig, hvilke interesser de besøgende har og meget meget mere. Såfremt din kunde endnu ikke har opsat en fungerende Google Analytics konto, så sørg altid for at installere den opsat og installeret scriptet med det samme.
OBS: Kender du ikke til Google Analytics så læs vores blogindlæg til nye brugere af Google Analytics: her

3: Tal med din kunde

Det lyder helt banalt, men er helt utrolig vigtigt. Her har du chancen for at lære din kunde at kende, finde ud af hvad der er vigtig for kunden, hvordan I taler sammen, hvor meget eller hvor lidt kunden ønsker at blive inddraget i det løbende arbejde osv. Ved at investere tid i denne del af arbejdet, vil du ikke kun sikre dig at arbejdet du laver matcher kundens ønsker bedst muligt, men du mindsker ligeledes risikoen for eventuelle misforståelser i forbindelse med annoncerings-samarbejdet.
Hvis du har muligheden for det, så er et fysisk møde at foretrække, da man her har muligheden for at se hinanden an. Alternativt kan et telefonisk møde, eller videoopkald fungere udmærket, men det fysiske møde er at foretrække.

4: Løbende kontakt

I mit arbejde prioriterer jeg at have løbende kontakt med mine kunder. Jeg informerer om eventuelle ændringer i annoncekontoen ligesom jeg lægger op til dialog om fremtidige ideer / muligheder. Jeg sidder som eksperten på annonceringsdelen, men kunden ser jeg som eksperten på deres virksomhedsområde. Jeg ser derfor annonceringsarbejdet som et samarbejde, hvor vi løbende sparer med hinanden, for at få det maksimale ud af annoncekronerne. Måske får kunden en række nye produkter der er relevante at sætte ekstra fokus på i en periode. Det kan være en sæson eller højtid, hvor en række services eller produkter, er mere relevante af annonce for end andre. Eller det kan være konkurrenter på området der laver nogle ændringer annonceringsmæssigt som vi er nødt til at reagere på.
Den løbende kontakt bidrager ligeledes til en gennemsigtig proces, hvilket er værdifuldt for kunden såvel som for dig som annoncør. 

5: Annoncering – et samarbejde

Samarbejdet med kunden er efter min mening en undervurderet, og væsentlig del af moderne annoncerings-arbejde, og at alt for mange bureauer negligerer dette. At indgå en aftale om annoncering betyder at kunde og bureau indgår et langvarigt samarbejde. Alle samarbejder fungerer de bedst hvis man reelt arbejder sammen. Bureauet skal levere arbejdet og resultaterne, men jeg oplever gang på gang at disse bliver bedre, når man vælger at inddrage kunden i det løbende arbejde. Bliver du inddraget i arbejdet med din virksomheds annoncering? Hvis ikke så synes jeg du skal henvende dig til dit bureau og spørge ind til arbejdet, det er ikke for meget forlangt!

Har du behov for en second opinion på din online annoncering? Kontakt os her for en uforpligtende samtale. Tak fordi du læste med

 



Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.