23 maj
5 trin til at finde en udvikler til din startup-virksomhed-image

5 trin til at finde en udvikler til din startup-virksomhed

Du har fået idéen til et unikt produkt eller en tjeneste, som du tror der er stort potentiale i. Det kan være, at du har gået med idéen i lang tid, og nu har besluttet dig for at gøre noget ved den. Du har derfor besluttet dig for at kaste dig ud i iværksætternes verden, og lave din egen startup-virksomhed.

Som du måske allerede har opdaget, så kommer du ikke langt med din idé i 2017, uden at have en digital strategi fra start. Hvad enten det er fordi dit produkt er 100% digitalt, eller fordi det skal sælges eller promoveres online – alle startups bør have et element af digitalisering. Jeg påstår ikke at organisk vækst via ”mund til mund” ikke spiller en kæmpe rolle for et startup; men de ekstra salgskanaler en god digital strategi giver, kan ende med at gøre forskellen i sidste ende.

Da det er de færreste der har ekspertisen det kræver for at udvikle et digitalt produkt, starte en webshop, reklamere på Facebook og Google og lignende, vil din første store udfordring være: ”Hvordan i alverden finder jeg den rette person, til at hjælpe mig med dette? ”.  Det vil jeg, med dette blogindlæg, forsøge at hjælpe dig med at finde svar på, igennem 5 trin.

1. Identificér din startups digitale behov

Det første du skal gøre er at finde ud af, hvilken form for digitalisering din virksomhed har brug for. Eksempler på typiske behov kan være:

  • Webshop
  • Produktfremvisning uden webshop
  • Unikt digitalt produkt der kræver udvikling fra bunden
  • Blog
  • Facebook- og AdWords annoncering
  • Søgemaskineoptimering (SEO) og structured data
  • At få det meste ud af dit netværk via sociale medier

Det kan være en god idé at dele dine behov op i 2 dele:

  1. Hvad du absolut har brug for at kunne komme i gang med din startup.
  2. Hvad der kan tilføjes senere

Årsagen til dette er, at startups ofte drukner i krav og udgifter før virksomheden overhovedet er lanceret. Det er altid en god idé at starte med et absolut minimumsprodukt for verificere, om der er et marked for dit produkt. Yderligere om denne overvejelse i trin 4. Dog anbefales det, at du har stor fokus på SEO helt fra start, da organisk søgesynlighed af dit produkt er vitalt.

 

2. Find ud af, om du overhovedet har behov for en udvikler

 

Man kan hurtigt overbevise sig selv om at ens produkt er så unikt, at det uden tvivl må kræve en udvikler at få det i luften. Men du vil blive overrasket over hvor mange produkter der findes netop til folk, som gerne vil lancere deres startup med færrest muligt midler. Dette gælder især for websites, webshops, udlejningstjenester og blogs. Til iværksætteren der vil starte med én af ovenstående, er her nogle eksempler på produkter, der kan få dig i gang for næsten ingen penge, og næsten uden nogle tekniske kundskaber:

Til startups der skal bruge et website:

Her anbefaler jeg altid, at man kigger på Squarespace. Squarespace tilbyder nem og hurtig opsætning af et flot og mobiloptimeret website. De gør det endda enormt simpelt for dig at optimere sitet til søgemaskinerne, ved at fortælle dig hvilke felter du skal udfylde på hver side du opretter. Squarespace hoster også sitet for dig – så det skal du heller ikke tænke på.
Dette er helt klart den nemmeste og hurtigste måde at komme online på, og kræver som sagt næsten ingen tekniske kundskaber.
Et andet alternativ er Wix, som på mange måder fungerer på samme måde som Squarespace, og kan fås i en gratis version. Jeg anbefaler personligt Squarespace frem for Wix, da deres templates generelt fungerer bedre end Wix’, og derudover har fantastisk kundeservice.

Til startups der skal bruge en webshop

Her kan Squarespace også anbefales, da de tilbyder en indbygget webshop og integreret betalingsløsning med Stripe. Vær dog opmærksom på, at Stripe ikke tilbyder betalinger med Dankort, men kun Visa-Dankort og andre kreditkort.

Til startups der skal bruge en blog

Her kan du vælge en af følgende, som alle tilbyder hurtig og simpel setup og administration:

Til startups der skal starte udlejningstjeneste / deleøkonomitjeneste

Her vil jeg anbefale dig, at tage et kig på Sharetripe. Jeg har ikke personligt erfaring med det; men jeg har hørt mange gode ting om deres platform, og det er bestemt en nem og hurtig måde for dig at komme i gang med at tilbyde dine brugere, at leje ting ud til hinanden.

Hvis du på baggrund af ovenstående oplysninger stadigvæk mener at du har behov for en udvikler til at komme i gang, så læs videre herunder.

 

3. Lav din kravsspecifikation - grundigt

specificaiton

Man kan, som iværksætter, gå rundt med en masse gode idéer til, hvad ens produkt / webshop / tjeneste skal kunne; men uden en god kravsspecifikation kan det være svært at få det fulde overblik over hvad der skal til, for at få dem ud i livet. Når du på et tidspunkt får allieret dig med en udvikler, bliver det essentielt, at alle er enige om hvad der skal laves.

En grundig kravsspecifikation er ikke kun til gavn for din udvikler, men også en nødvendig øvelse for dig som ejer, da den tvinger dig ud i at tænke som dine brugere / kunder.

Jeg anbefaler altid startup-virksomheder at skitsere hele deres website, webshop eller app i et wireframe-værktøj, som f.eks. Moqups eller Adobe Experience Design. Øvelsen at designe kunderejsen og brugeroplevelsen fra start er, efter min mening, den bedste måde lave en kravsspecifikation på, da det visuelle element kombineret med sidenoter og bemærkninger er sværere at mistolke end en masse sider med ren tekst.

Det kan være en god idé, også her, at dele din kravsspecifikation op i ”must have” og ”nice to have” elementer, så du fra start kortlægger hvad du skal fokusere på.

4. Læg et budget

 budget

Eftersom du har besluttet dig for at du har behov for at få en udvikler ind over din startup, er det vigtigt at du fra start af overvejer, hvor meget du vil betale for den hjælp du har brug for. Der er 2 måder at betale for en udvikler på, hver især med et (generelt set) vidt forskelligt resultat:

  1. Cold cash
  2. Anpart i din virksomhed

Hvis jeg havde en 5’er for hver gang jeg var blevet tilbudt en lille anpart i en virksomhed, mod at jeg stod for at udvikle systemet og stå for alt det digitale; så ville jeg have mindst 100 kr. på lommen.


Hvis du ikke har penge til at betale en udvikler for at hjælpe dig med at udvikle systemet, og kun kan tilbyde en anpart i din virksomhed, skal du være hudløst ærlig med dig selv om, hvor stor en del udviklingen og driften af system egentlig udgør, i dit startup. Til det, kan jeg her give dig et lille regnestykke:

 

En udvikler skal (eksempelvis) bruge 200 timer på udvikle dit produkt / system / app. Markedsprisen på udviklingstime hos et professionelt udviklingsbureau ligger et sted mellem 650 og 1250 kr. ekskl. Moms. Lad os tage udgangspunkt i, at en time koster 850 kr.
Det vil sige, at markedsprisen for udviklingen af dit produkt er 170.000 kr. ekskl. Moms. Hvis du tilbyder en udvikler 10% af din virksomhed i stedet for penge, har du effektivt værdisat din egen virksomhed til mindst 1,7 mio. kr. – og det er inden du overhovedet er kommet i gang med udviklingen. Dertil kommer, at udvikleren ikke har nogen garanti for nogensinde at se en rød reje. Der er dermed ham der løber hele den økonomiske risiko.

 

Eksemplet ovenfor tager naturligvis udgangspunkt i en professionel udvikler. Mange vælger at søge efter deres udvikler blandt de studerende på landets IT-uddannelser. Her skal du dog tage med i dine overvejelser at en studerende, på trods af en meget lavere timeløn, højst sandsynligt vil bruge en del flere timer på projektet end en erfaren udvikler, og nok heller ikke leverer et produkt i samme kvalitet. Mere om dette i næste afsnit.

Hvis din idé er god nok, du har den rette personlighed og har gjort dit forarbejde grundigt nok, er der mange udviklingsbureauer der vil gå med til at give dig udviklingstimerne til halv pris i første omgang, og først kræve den resterende betaling når der er omsætning i din virksomhed.

Under alle omstændigheder skal du være helt afklaret med hvad du har at handle med.

Det er naturligvis heller ikke alle startups der kræver 200 timers udvikling af en professionel udvikler. Men det samme gør sig gældende for mindre projekter såsom websites og webshops. Hvis du skal have hjælp til at få sat en webshop op efter en skabelon, er der helt sikkert mange studerende der gerne vil hjælpe dig mod en lille betaling. En webshop til en startup fås også billigt hos mange professionelle webbureauer.

 

5. Find den rette udviklerprofil

 developer_profil

Hvis du stadigvæk er med så langt, har du nu taget stilling til hvad du vil tilbyde en udvikler, mod at han står for den digitale del af din startup. Hvad enten du vil gå efter en studerende, en freelancer eller et professionelt webbureau, er det vigtigt at du ved hvilken type udvikler du leder efter, inden du går i gang.

Her er et par ting, du bør overveje:

  1. Lav et jobopslag! Ikke til en annonce på jobindex eller lign. – bare en A4 side du kan bruge i din jagt på den rette udvikler. Jeg ser alt for ofte startup-virksomheder søge efter udviklere på de sociale medier, med 2 linjer eller mindre i en statusopdatering. Hvis du skal vække interessen hos de dygtige udviklere; så gør dig umage og skriv et jobopslag med så meget information om opgaven som muligt. Læg vægt på hvilke værdier du er på udkig efter, samt hvad du har at tilbyde. Jo bedre du sælger projektet, jo større er dine chancer også for, at udvikleren vil aflønnes helt eller delvist med anparter i dit selskab.
  2. Læg vægt på god stil! De wireframes du har lavet til dit produkt er kun mockups, og med mindre du har fået en webdesigner til at lave photoshop-filer der afbilleder alle funktionerne på dit website, vil rigtig meget af din funktionalitet og dets brugervenlighed være i hænderne på din udvikler. Det er derfor vigtigt, at du finder en udvikler med ”god stil” og en sans for UI/UX (User interface og User experience).
  3. Lad være med at vælge den første der melder sig! Selvom det kan være fristende at vælge den første person der tilbyder sin hjælp, er det vigtigt at du får snakket med nogle forskellige udviklere. Du skal mærke efter, om du føler at i har en god kemi. Kommunikation mellem dig og din udvikler kommer til at gøre udfaldet mellem succes og fiasko. Du bør være villig til hellere at give 49% af din virksomhed til en udvikler du føler dig tryg ved, end 20% til den udvikler der var det billigste valg. 51% af 10 mio. er bedre end 80% af ingenting.
  4. Bed om at se et portfolio! Alle dygtige udviklere jeg kender, har arbejdet på projekter siden 1. semester på deres uddannelse – enten professionelt eller som side/hobbyprojekter. Hvis du bliver kontaktet af en udvikler der ikke har noget han/hun kan vise dig; så lad være med at tage chancen. Udviklerens portfolio viser ikke blot at du har fået fat i ambitiøs udvikler; det giver dig også chancen for at se om udvikleren har lavet noget der virker, og som du kan lide at se på.

Når du har styr på hvilken type udvikler du leder, er der kun tilbage at gå i gang med at lede. Men hvor går du i gang? Det kommer helt an på dine krav og dit budget. Her er nogle eksempler på startup-cases, og hvor man kan lede efter udvikler.

CASE: Lille webshop / website:

Her vil jeg klar anbefale, at man starter med at række ud i sit eget netværk via facebook, eller blot spørge kollegaerne om de har en søn eller datter der studerer på en IT-uddannelse. Udover at du nok kan få det hele lavet til en billig penge, giver du også den studerende en rigtig god mulighed for at blive dygtigere = god karma. Glem dog ikke de 4 punkter ovenfor, om de krav du bør have til din udvikler. Hvis du ikke kan finde nogle i dit netværk; så tag direkte kontakt til administrationen på landets IT-uddannelser. De deler med glæde projektmuligheder med de studerende.
Du vil også kunne få udviklet et professionelt website/webshop hos et godt webbureau for mellem 15-45.000 kr. (De fås billigere, men for under 15.000 kr. skal du passe meget på, at du ikke bliver taget ved næsen med et ringe produkt, høje månedlige omkostninger og lang tids binding).

CASE: Webshop eller website med en del skræddersyede tilpasninger:

Her kan du også starte med at række ud i dit netværk og administrationen på skolerne; men her skal du være endnu mere påpasselig med hvem du vælger. Tilpasninger til webshopløsninger kan hurtigt munde ud i fejl og sikkerhedshuller, så din udvikler skal vide hvad han/hun laver. Professionelle webbureauer tilbyder løsninger som disse for 25.000 kr. og opefter.

CASE: Et skræddersyet system eller App udviklet fra bunden:

Det er ofte her folk der søger en udvikler er havnet, da det (som beskrevet i afsnit 2) er muligt at komme rigtig langt med sin startup uden en udvikler. I dette scenarie er det meget vigtigt, at du har 100% styr på dine krav og wireframes, inden du går i gang med at søge en udvikler. Jeg vil anbefale at du starter med at tage fat i et professionelt webbureau for at få et estimat på, hvor mange udviklingstimer det vil tage, at udvikle din minimal viable solution. Det er ikke sikkert, at du har pengene til at få det lavet professionelt lige nu; men du vil i så fald få en idé om omfanget af dit projekt. Som en sidebonus kan det jo også være, at webbureaet vil give dig en god aftale.
Med et estimat på udviklingstid på hånden, har du også en fornemmelse for hvad systemet er værd, og hvad du evt. skal tilbyde en studerende eller freelancer for at udvikle en beta-version / prototype som du kan fremvise til potentielle investorer. En investor vil typisk gerne sikre sig at hans investering er fremtidssikret, ved at afsætte et større beløb til nyudvikling af det digitale produkt.

Opsummering

Det kan aldrig skade at tage fat i nogle forskellige web-bureauer for at høre, hvad det vil kræve at få udviklet og opsat digitale dele af din startup-virksomhed. Brug trinene ovenfor som inspiration til trin du kan tage, for at finde frem til den rette person / virksomhed til at hjælpe dig.

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.