17 okt
28 forkortelser du SKAL kende-image

28 Forkortelser du SKAL kende til

Farer du tit vild i alle de fagtermer som der er i online marketing? Et hav et af forkortelser der ikke er til at gennemskue. Fortvivl ej. Vi har lavet en oversigt til dig, som gerne vil have et overblik over markedsførings-junglen. Find ud af hvad de kryptiske forkortelser dækker over, og få indsigt i din virksomheds digitale tilstedeværelse:


  • SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, kort fortalt handler det om at ens hjemmeside bliver vist så højt som muligt i organiske søgninger på Google. Læse mere om SEO: her

  • SEM Står for Search Engine Marketing. Dette begreb dækker over alt den markedsføring, som sker igennem søgemaskinerne fx SEO samt Google Ads, er du ikke bekendt med Google Ads? Så læs videre, det kommer vi ind på senere i teksten.

  • PPC – også kendt som Pay Per Click. Dette er en betalingsmodel der bliver brugt til at sende trafik til din hjemmeside, da man betaler hver gang der bliver klikket på en betalt annonce.

  • CPCCost Per Click, dækker over hvad man betaler pr. klik for en given annonce

  • ROAS står for Return On Ad Spend, Dette er en værdi som måler hvor meget du får ud af dine kampagner, altså hvor effektive dine kampagner er.

  • CTR - Click Through Rate dækker over hvor stor en andel af personer som har set din betalte annonce, rent faktisk klikker på den.

  • CPA Cost Per Acquisition er en betalingsmodel ligesom PPC. Med CPA-modellen sætter man et ønsket beløb man er villig til at betale for en given konvertering: tilmelde et nyhedsbrev, udfyldt en kontaktformular eller webshop salg.

  • ROI – Return On Investment. Dette begreb dækker over; hvor meget får du ud af din investering. Hvad enten det er investering i marketingkampagner eller produktionsanlæg er det essentielt hvor stort et afkast din investering giver.

  • CLV – Customer Lifetime Value - Dækker over hvor stor værdi en kunde har over en lang periode, hvor meget kunden værd for din virksomhed på den lange bane.

  • CPM – Cost Per Mille eller Cost Per Thousand, altså prisen per 1000 sidevisninger for en given annonce, denne betalingsmodel typisk benyttet i Google Ads, Facebook annoncering eller for Bing Ads

  • Churn rate er den del af dine kunder og følgere som unsubscriber eller aflyser deres abonnementer

  • Leads, man snakker om leads, når en virksomhed har samlet information om en potentiel kunde, for at senere hen kontakte personen med henblik på salg. Et lead indeholder informationer om den potentielle kunde som for eksempel navn, e-mail, telefonnummer og postnummer.
    Leads kan skaffes ved at potentielle kunder tilmelder sig et nyhedsbrev, deltager i et webinar eller udfylder en kontaktformular eller lignende.

  • A/B Testing – eller split test, er en måde hvorpå man tester annoncer eller kampagner op imod hinanden. Dette for at vurdere hvilke versioner der giver det potentielt største afkast 
  • Link Building har en stor SEO-værdi og bidrager til at blive positioneret højere i den organiske søgning på google. Linkbuilding dækker at et andet website linker til din side gennem et blogindlæg eller i en artikel.

  • Content Marketing er et udtryk for at skabe unikt, relevant indhold af høj kvalitet på eksempelvis din hjemmeside, som skal give modtageren værdi. (som dette blogindlæg)- Læs mere om Content Maketing: her

  • Inbound Marketing er alle de marketingaktiviteter som trækker kunden ind i butikken og opfordrer kunden til at interagere med virksomheden. Eksempelvis hvis kunden downloader en SEO-guide, deltager i et webinar eller downloader en gratis E-bog om et emne.

  • Keyword betyder søgeord og er den de nøgleord du ønsker at blive fundet på i SEO eller gennem din annoncering

  • Longtail er et søgeord bestående af tre eller flere søgeord

  • Shorttail er et søgeord bestående af tre eller færre søgeord

  • Konvertering er et måleredskab som bruges til at måle på kunder som foretager en specifik handling på din hjemmeside som fx et køb, udfyldt kontaktformular, telefonopringning, download eller videovisning.

  • Quality Score eller kvalitetsresultat er Googles vurdering af kvaliteteten af dine annonce, tilhørende søgeord og landing page. Jo højere Quality Score jo bedre Ad Rank vil din annonce have. En høj score kan også medføre lavere priser og bedre positionering. Læs mere om Quality Score: her

  • Ad Rank dækker over rangering af dine betalte annoncer i Google Ads. Ad Rank + bud afgør hvorvidt dine annoncer bliver vist samt annoncens position. Din Ad Rank bliver udregnet på baggrund af dit bud, relevans, landing page, expected CTR samt annoncens quality score. 
  • Facebook Ads er Facebooks annoceringsportal. Læs mere om Google Ads: her

  • Google Ads er Googles annonceringsportal. Læs mere om Google Ads: her

  • Google Analytics er Googles gratis analyseværktøj. Google Analytics tilbyder dybdegående rapporter om dataen på din hjemmeside. Information om hvilke sider dine besøgende går ind på og hvad de klikker på. Et uundværligt værktøj for alle der har en hjemmeside. Her mere om Google Analytics: her

  • Google Trends er et gratis Google-værktøj som kan bruges til at finde populære søgeord.

  • Google Datastudio giver dig mulighed for at skabe forbindelse til række online tjenester, som genererer en masse data og herefter omdanne de data til brugbar information vha. rapportskabeloner med uanede variationsmuligheder.

  • Google Search Console er et gratis værktøj, som hjælper dig med at overvåge dit websites tilstedeværelse i Googles søgemaskine. Derudover hjælper det også med hvordan du kan optimere din hjemmeside så den lever op til, Googles krav.


Har du behov for hjælp til din digitale marketingstrategi? Kontakt os gerne for en uforpligtende snak om den rigtige løsning for din virksomhed.
Tak fordi du læste med!

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.