2 jun
10 Gode råd til artikler på din blog i 2017-image

10 Gode Råd til artikler på din blog i 2017| Vind med SEO

Har dine artikler eller blog-indlæg, om du vil, ikke fanget den store interesse hos dine læsere, selvom indholdet er "spot-on"? 

Søger du et bedre grundlag for, at dine artikler rangere bedre i søgeresultaterne for det emne artiklen omhandler?

I min artikel her, vil jeg hjælpe dig frem til bedre resultater med dine artikler, og give dig en idé om hvad artikler i 2017 skal indeholde for at fange læserens, og søgemaskinernes opmærksomhed. 
Jeg vil gennemgå de ting der har givet mig, og mine klienter succes med artikler. 

Her kommer de 10 gode råd til din artikel.

De 10 råd til Artikler i en Infographic

Structured data eksempel i søgeresultater

 

Råd #1 - Lang eller kort?

Har din artikel indhold, som kan besvare din målgruppes spørgsmål, eller kan artiklen give dem nye ideer, som er innovative? Så er længden af artiklen ikke relevant, men mere indholdet. Når vi typisk skriver om et emne, er det fordi vi brænder for det, og gerne vil dele ud af vores viden, og det kan hurtigt tage overhånd, når man først går igang med at skrive. Hold det så specifikt, og samtidig spændende for målgruppen du gerne vil have til at læse artiklen. Længden er ikke det afgørende, men mere indholdet. Husk det. 
Min seneste artikel er lang, og det er denne også, men jeg prøver at holde den spændende og "on-point", så læseren ikke spilder sin tid. 
Min sidste artikel har holdt læseren af artiklen i gennemsnitlig 3,5minut, hvilket er tilfredsstillende for mig, da det tager gennemsnitligt 4,5 minut at læse artiklen. Håber du fanger pointen med dette.

 

Råd #2 - Titel

Indenfor SEO-verdenen, som jeg lever meget i, har erfaringer vist at tal, datoer, call-to-actions, spørgsmål bl.a. at have en stor effekt, når man skal fange opmærksomheden hos folk med en titel. Du vil derfor gøre dig klogt i, at bruge nogen af disse teknikker til at fange din målgruppes opmærksomhed.

Hvis du vil lære mere om, hvordan du laver en "killer" titel, så se videoen fra Moz om titler.

 

Råd #3 - Undertitler

Del din artikel op i undertitler eller i en tal-liste, som jeg har gjort med denne artikel. Det gør det nemmere for læseren, at få et overblik over, hvad der interessant. At lave én titel med kun dertilhørende brødtekst, kan være udmattende at læse, så del din artikel op, og gør den overskuelig for læseren. Det holder læseren længere tid på siden.

 

Råd #4 - Mere om Undertitler

Giv en intro der kan holde på læserens opmærksomhed.

Du kan gøre det lettere for læseren, at vide hvad brødteksten under undertitlen omhandler, ved at give dem en kort intro. Dette gør, at læseren hurtigt kan se om det giver værdi at læse, og vil gøre det til en bedre oplevelse, fordi teksten hurtigt kan skimmes igennem for værdifuldt indhold, af den enkelte person.

 

Råd #5 - APP Intro

  • A: Agree - Start med at beskrive du forstår problemet ved emnet du skriver om.
  • P: Promise - Beskriv hvad læseren får ud af at læse artiklen (at du løser problemet). 
  • P: Preview - Beskriv kort hvordan du løser problemet med artiklen.

Denne teknik har bevist at have god effekt, fordi du sætter dig ind i læserens (målgruppens) problemer, og tilbyder dem en løsning. Du giver læseren en grund til at læse videre i starten af artiklen.
Dette resulterer i, at læseren bliver længere tid på siden, og dette er et godt signal til søgemaskinerne om, at din artikel giver værdi til emnet. 

 

Råd #6 - Bucket Brigade

Bucket Brigade er en teknik der var meget brugt i tidligere salgspapirer, og har været brugt til at fange læserens opmærksomhed med en kort sætning, som holder dem fokuseret. 
Dette kan være med til at holde læseren længere tid på artiklen, og gør den mere spændende at læse. 

Eksempler på en Bucket Brigade:

  • "Eller er det nu også rigtigt?"
  • "Resultaterne er følgende:"
  • "Din værdi er følgende:"
  • ...

En Bucket Brigade et typisk fritstående og iøjenfaldende.


Husk nu! <<<<Bucket Brigade

Udnyt ikke dette intenst i teksten - det kan også virke forstyrende på læseren. Skab en balance, og brug dem hvor du mener læseren muligvis mister interessen, eller er ved at falde i søvn :-). Det skal skabe læseren værdi.

 

Råd #7 - Brug Grafik

Visuelt indhold er med til at gøre oplevelsen mere overskuelig. Mange lære bedre via visuel information, og det er også med til at gøre indholdet i artiklen mere spændende og livlig. 

Grafik du kan tilføje i din artikel:

  • Video (Kraftigt anbefalet)
  • Infographic (venngage.com er et godt sted at lave infographics)
  • Billeder
  • Grafer (Google er lige kommet ud med Data Gif Maker - simpel, men forståelig og visuel)
  • Gif's

 

Råd #8 - Googlesøgninger

Skal du finde ud af hvad folk søger efter, når du skriver emnet ind i Google søgninger, som din artikel omhandler? 

Skriv emnet ind i Google, og gå ned i bunden af søgeresultaterne, hvor du finder "relaterede søgninger" - se denne gif som et eksempel:


Gif til 10 gode råd om artikler | Vind med SEO

 

Denne viden kan du bruge til at skabe dine titler, så artiklen rammer de flest mulige søgninger. Du kan også vælge at bruge disse sætninger i undertitler, og i brødteksten, hvilket også kan hjælpe med SEO. 

Du kan dertil bruge Google Keyword Planner til at finde ud af, hvad der bliver søgt på, indenfor din artikels emne.

 


Nu til noget teknisk der giver værdi på din artikel.

 

Råd #9 - Links i artiklen

Omtaler du en tredje hjemmeside, som læseren kan få værdi af at besøge, så link til siden. Dette giver et signal til Google om, hvad det er du skriver om (det du linker til har med høj sandsynlighed noget relevans til emnet), og med linket giver du dig selv, og den linkede hjemmeside en værdi. 

Prøver du dermed at skabe relationer, eller netværke igennem andre hjemmesideejere, er det ikke nogen dårlig ting ,at sige man har linket til deres hjemmeside. Dette brødføder engang imellem, også et link tilbage til din side, som et "tak for linket". 
At linke imellem sider der skaber værdi for hinanden, er noget som kan gøre godt for din SEO.

Men husk nu(igen), det er læseren som artiklen skal skabe værdi for, så link kun hvis det er brugbart for din målgruppe af læsere.

 

Råd #10 - Url-struktur

Hvad er Url-struktur:
Url-struktur er den adresse, hvor du kan tilgå en bestemt hjemmeside, altså det du skriver ind i din browser for at besøge en hjemmeside - her er en gif der demonstrere det, hvis du stadig ikke er med:-) :

 

Når du laver din url-struktur er det en god idé, at lave den så beskrivende om emnet, som muligt. Dog skal den være kort og præcist.
Lad mig give dig et eksempel: 

Lad is tage udgangspunkt i, at du skriver om "hvad er akupunktur". Jeg vil anbefale følgende url-struktur:

  • www.dinhjemmeside.dk/blog/hvad-er-akupunktur 

  • www.dinhjemmeside.dk/blog/forklaring-på-hvad-er-akupunktur-og-hvilken-effekt-det-har 

  • www.dinhjemmeside.dk/blog/hvad-er-akupunktur-1295

  • www.dinhjemmeside.dk/blog/1234-svgk 

 

Konklusion

Grundlæggende handler disse ideer om, at skabe værdi for læseren, og levere indholdet i en artikel på en spændende og brugevenlig vis, så det gør din artikel bedre end de mulige konkurrenterne, der også skriver om emnet på nettet.

Skab noget der fanger din målgruppes opmærksomhed, og giv dem kvalitet, som de kan bruge til noget. 
Når vi snakker SEO, så skal du helst vise overfor søgemaskiner, hvad det er du skriver om, og at indholdet holder læseren på siden - dette signalere til søgemaskinerne, at du har lavet indhold som læserne kan lide, og på den måde har du større chance for at rangere bedre for dine udvalgte søgeord.

 

Har du spørgsmål eller andet ang. denne artikel, så kan du skrive til mig på LinkedIn.

Hvis du vil have lignende artikler i fremtiden, så tilmeld dig vores nyhedbrev herunder.

Kunne du lide artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og hold dig opdateret på nyt fra vores redaktion.